GENT – Pas anderhalf jaar na zijn oprichting haalt de Gentse start-up Officient al zijn 1000ste klant binnen. Het team groeide intussen ook van 4 naar maar liefst 20 medewerkers. Dit alles realiseerden ze tot nog toe zonder externe financiering. Naast Vlaanderen, Brussel en Wallonië, zetten ze reeds hun eerste stappen in het buitenland met klanten in Nederland, Spanje en Portugal.
Officient is een HR-platform dat erop gericht is om de HR-administratie van KMO’s zoveel mogelijk te vereenvoudigen en te digitaliseren. Het platform begeleidt het volledige proces van zodra iemand in dienst komt tot deze persoon opnieuw vertrekt. Officient verzamelt alle informatie: van contracten, verlofkalender en loonfiches tot opleidingen, functioneringsgesprekken, enzovoort op één plaats.
“We zijn erg trots dat we op zo’n korte tijd duizend klanten kunnen vooruithelpen. Dat hadden we absoluut niet verwacht toen we anderhalf jaar geleden hiermee startten”, zegt Michiel Crommelinck die Officient in september 2017 oprichtte samen met Ilias Ismanalijev, Michiel Bearelle en Willem Delbare.
“Willem en Michiel stonden ooit mee aan de wieg van Teamleader. Daar zagen ze wat voor een rompslomp personeel en administratie kan zijn. Ikzelf deed ervaring op bij Securex, waar ik een innovatierol opnam om het sociaal secretariaat te helpen digitaliseren. Ik merkte meteen hoe moeilijk het is om de complexe wetgeving in een moderne, gebruiksvriendelijke software te gieten. Samen met Ilias, net als Willem een technisch onderlegde co-founder, ontwikkelden we uiteindelijk Officient, dat al deze uitdagingen bundelt in één krachtig platform.”
Strategische partnerships
Waar de vier founders in het begin nog rond dezelfde tafel konden, is het bedrijf intussen gegroeid tot een 20-tal medewerkers. “We hebben steeds geprobeerd om mensen aan te werven met ervaring in andere bedrijven die al verschillende stappen verder staan dan ons. Op die manier hopen we bepaalde typische valkuilen te kunnen vermijden en sneller te groeien.”
Deze groei is bovendien te danken aan de succesvolle partnerships die Officient aanging met verschillende sociaal secretariaten. Zij gebruiken het platform intussen als voornaamste HR-oplossing voor hun klanten. “Naar de toekomst toe willen we dergelijke strategische partnerships verder uitbreiden. Hiervoor zijn we reeds in gesprek met de grote sociaal secretariaten van ons land”, geeft Crommelinck mee. “Daarnaast staat ook verdere internationalisering bovenaan op onze agenda.”
Blijvend inzetten op innovatie
Ook het development team van Officient heeft in tussentijd niet stilgezeten. Zo ontwikkelden ze een app waarop de medewerkers zelf al hun HR-gegevens, zoals loonbrief, aantal overige verlofdagen, contracten,… kunnen raadplegen. Daarnaast zetten ze ook volop in op het koppelen van allerhande integraties met hun systeem, zoals tijdsregistratiesystemen, rekruteringsplatformen tot en met het chatsysteem Slack.
“Ten slotte loopt er een project rond AI en machine learning waarmee we op termijn bedrijven willen helpen in de retentie van hun personeel maar evengoed een antwoord willen bieden op vragen als: “Ik heb een nieuwe medewerker. Wat moet ik als loonpakket aanbieden om conform te zijn met de markt en mijn eigen salarispolitiek?””