Vavato is een online veilinghuis dat in mei werd opgericht door Pieterjan Van Emelen, Kevin Van de Vyver en Fons Tooten. Het specialiseert zich vanuit Sint-Niklaas in online veilingen van industriële goederen, rollend materieel, overstock en faillissementsgoederen. Via een innovatief platform, compatibel met mobiele toestellen, kunnen zowel kopers als verkopers veilingen on the go volgen.
Momenteel gaan meer dan 500 pas- en etalagepoppen, afkomstig uit het faillissement van de Brusselse poppengigant Dekopolis, er stuk voor stuk onder de hamer. Dekopolis was de belangrijkste leverancier van etalagepoppen en bustes in België met bekende merken zoals Genesis, MD Studio en Stockman.
Uitbaters van kledingzaken weten maar al te goed dat een uitnodigende etalage en winkelinrichting omzetverhogend werken. Om de interesse van een potentiële klant aan te wakkeren, zorgen winkeliers voor voldoende afwisseling van hun etalage. “En daar hangt een flink prijskaartje aan vast”,geeft Pieterjan Van Emelen van veilinghuis Vavato aan. “Een dergelijke paspop kost dikwijls meer dan 1.000 euro. Via onze veiling kunnen zaakvoerders van kledingszaken meebieden vanaf een bedrag van 25 euro.”
Onlangs kwam een kledingmerk nog onder vuur door een pop met onrealistische maten te etaleren. “Daarom zijn winkeliers vaak voorzichtiger bij de aankoop van een etalagepop. In de veiling zijn er echter poppen in allerlei maten, lengtes en kleuren te vinden”, vertelt Van Emelen.
In het immense aanbod vinden trouwens niet alleen boetiekeigenaars hun gading, ook modestudenten, scholen en creatievelingen kunnen eenvoudig een bod plaatsen. Het is lang niet ongebruikelijk om een etalagepop als decoratiestuk te gebruiken. Wat immens populair blijkt, is het uitstallen van je kostbare trouwjurk. Een clever idee voor al wiens jurk in de kleerkast hangt weg te kwijnen of voor bruidjes in spe. De online veiling loopt nog tot en met 10 augustus. Daarnaast loopt ook een tweede veiling met diverse interieurartikelen en de volledige winkelinrichting van Dekopolis.