Kamagurka en Vandemoortele Foto: Vandemoortele

Vandemoortele gaat strijd aan tegen plasticberg met kunstwerk van Kamagurka: “Alles inspireert, zelfs plastic!”

GENT - Vandemoortele wil, net als vele ander ondernemingen, iets doen aan de grote hoop plastic in onze wereld. Het voedingsbedrijf sloeg daarvoor de handen in elkaar met Luc Zeebroek, beter bekend als Kamagurka, die in samenwerking met kunstorganisatie Kunstwerkt een kunstwerk uit gerecycleerd plastic in elkaar bokste. Vanaf 1 oktober kan er via kunstveiling.be. op de creatie geboden worden. De opbrengst gaat naar Plastic Bank ter ondersteuning van het stoppen van oceaanplastic en het verbeteren van levenskwaliteit bij gemeenschappen in kwetsbare kustgebieden. Voor het kunstwerk werd er gebruik gemaakt van het plastic dat verzameld werd tijdens georganiseerde en gesponsorde opruimacties.

Naast hun Bottle for a Bottle-campagne, waarbij voor elke gekochte Vandemoortele fles, 1 plastic fles wordt tegengehouden en zo niet in de oceaan belandt, maakt ook dit kunstwerk deel uit van de duurzaamheidsstrategie van Vandemoortele.

Het kunstwerk is een wiel met daarin een zandloper van flessen: een verwijzing naar ‘time is running’. De zandloper is gevuld met gerecycleerde plastic korrels die bij het vallen het geluid van de zee nabootsen. Met een diameter van 1,40m is het ook een levensgrote stempel waarmee de tekst ‘earth limited edition’ kan worden afgedrukt op het zand.

Plasticvrije(re) wereld

Net zoals onze grote voetafdruk is deze afdruk een bewustwording dat we maar één planeet hebben waar we zorg voor moeten dragen. Bovendien zijn de letters gemaakt uit het handschrift van Kamagurka. “Het wiel refereert daarnaast ook naar de eerste uitvinding van de mens. En hiermee gaan we terug naar het begin, een mogelijkheid om opnieuw te beginnen”, legt Kamagurka uit.

“Onze producten kunnen tot op heden enkel in plastic flessen verpakt worden. Er zijn voorlopig geen alternatieve verpakkingen voor mayonaise, frituurolie of dergelijke die dezelfde bescherming kunnen bieden. Dus uiteraard zijn we er ons van bewust dat we veel plastic de wereld insturen, maar juist daarom zetten we bij Vandemoortele steeds in op duurzaamheid”, vertelt Frédéric De Jaegere, Category & Brand Manager bij Vandemoortele. “Zo zijn veel van onze verpakkingen 100% recycleerbaar en bestaan ze binnenkort voor 30% uit gerecycleerd plastic (rPET). Vanaf nu werken we dus ook samen met Plastic Bank. Een extra stap naar een plasticvrije(re) wereld”, aldus De Jaegere.

Logo voor propere oceaan

Zo prijkt er al een tijdje het logo van Platic Bank op de flessen van Vandemoortele. Op die manier weet de consument dat bij de aankoop van die specifieke fles, er een fles minder in de oceaan belandt. Daarnaast hoopt Vandemoortele ook met dit kunstwerk een stapje in de juiste richting te zetten.”Wij zijn verheugd om met Vandemoortele samen te werken aan dit krachtige initiatief dat impact en kunst samenbrengt”, zegt David Katz, oprichter van Plastic Bank. “Vandemoortele schrijft geschiedenis door consumenten de kans te geven geïnformeerde beslissingen te nemen over de producten die ze kopen, en door sterke inspanning te doen om duurzaamheidsinspanningen op te schalen naar een propere oceaan en een betere wereld.”

Niet alleen Vandemoortele, maar ook de kunstenaars, Bart Coussement, Stephan Janssens, Nastia Stefaniuk en Geerke Sticker, stonden de volle 100% achter dit initiatief.

“Het was een unieke kans om mezelf en jonge talentvolle kunstenaars iets bij te leren via dit duurzame project van Vandemoortele. Creatief aan de slag gaan met plastic uit de natuur geeft een vernieuwende dynamiek aan kunst. Alles inspireert, zelfs plastic!”, zegt een enthousiaste Kamagurka.

Ook Luk Tas, coördinator bij Kunstwerkt is een tevreden man.  “Dankzij deze opdracht zijn kunstenaars aan de slag gegaan buiten hun comfortzone. Dit project wakkert veel aan in kunstenaars: duurzaamheid, experimenteren en co-creëren. En wat het eindresultaat werd, lag in hun handen”, klinkt het.