Jules en Yvon 2

Vandemoortele bouwt verder aan een duurzame toekomst met nieuwe CEO

GENT – Na acht jaar bij Vandemoortele neemt CEO Jules Noten afscheid van het bedrijf, waar hij onder meer de Bakery-afdeling opnieuw deed groeien. Ook de bouw van het Food Experience Center gebeurde op zijn initiatief. Vanaf 1 juli 2020 zal Jules Noten worden opgevolgd door Yvon Guérin, de huidige Managing Director Bakery Products. Zijn ruime internationale ervaring creëert voor Vandemoortele de opportuniteit verder buitenlandse markten te exploreren. Wat het boekjaar 2019 betreft, tekent de Vandemoortele Group een sterk resultaat op: de recurrente brutobedrijfswinst liep op tot 152 miljoen euro, een stijging van 17% ten opzichte van 2018.

Acht jaar geleden werd Jules Noten bij Vandemoortele aangesteld als Managing Director Bakery Products om de bakkerijafdeling te helpen groeien. In 2014 werd hij vervolgens CEO van het bedrijf. Hoogtepunten van zijn beleid vormden onder meer de integratie van de Franse bakkerij business en de overname van de Italiaanse focaccia- en ciabattaproducent La Lanterna.

Twee jaar geleden gaf Jules Noten aan dat hij in 2020 afstand wenste te doen van zijn operationele functie. “Ik word dit jaar 60 en zet hiermee de volgende stap in mijn carrière. Bij Vandemoortele staan verschillende projecten op de rails en recentelijk namen we onze intrek in het nieuwe Food Experience Center. Een mooier moment om de fakkel door te geven, kon ik me niet indenken”, aldus Jules Noten.

Een duurzame en internationale toekomst

Vanaf 1 juli 2020 zal Yvon Guérin, de huidige Managing Director Bakery Products, de fakkel overnemen. Guérin spreekt zich alvast uit over de ambitieuze toekomstplannen van Vandemoortele. “Wat de afdeling Margarines, Culinaire Oliën en Vetten (MCOF) betreft, zullen we ons marktaandeel verder consolideren met een sterke focus op het foodservice-kanaal. Daarnaast groeit de markt voor Bakery Products (BP) voortdurend, eveneens met de nadruk op foodservice.”

De aanzienlijke ervaring van Yvon Guérin met de Franse, Italiaanse en Amerikaanse markt moet Vandemoortele helpen haar internationale ambities waar te maken. “Als groep zien we grote mogelijkheden in de export van authentieke bakkerijproducten, zoals Franse croissants en Italiaanse foccacia’s, tot buiten de Europese grenzen”, zegt Guérin.

Sterke jaarresultaten

Voor het boekjaar 2019 tekent men bij Vandemoortele ten gevolge van de dalende trend in de grondstofprijzen en deels door een bewuste vermindering van het aantal productreferenties in de Bakery-afdeling een lichte daling op in de omzet van 2%. Daartegenover steeg de REBITDA met 16,9% tot 152 miljoen euro.

In 2019 investeerde Vandemoortele 57 miljoen euro in het versterken en verbeteren van de productiecapaciteit voor de bakkerijafdeling, in een verdere modernisatie van de MCOF-productiesites, en in het Food Experience Center. De lichte daling van de winst na belasting wordt verklaard door de herwaardering van wisselkoers- en interestrisico’s, en hogere inkomstenbelastingen.

Gevolgen COVID-19 uitbraak

Tijdens de huidige uitbraak van COVID-19 treft men bij Vandemoortele de nodige maatregelen om het bedrijf op een veilige manier operationeel te houden. De fabrieken blijven draaien dankzij strikte procedures voor laden en lossen, en strenge maatregelen voor interne hygiëne. Qua verkoop merkt men bij Vandemoortele ten gevolge van de uitbraak en de gestelde maatregelen voor restaurants en bars een verschuiving van het foodservice- naar het winkelkanaal. Onder de huidige omstandigheden verwacht men eveneens een stijgende trend voor thuisleveringen en afhaalrestaurants.