9d4b95e8f41af8d64d59b517f0836025

Van de Velde blijft kampen met dalende verkoopcijfers

SCHELLEBELLE –  Lingeriegroep Van de Velde uit Schellebelle blijft worstelen met een krimpende omzet. In de eerste helft van 2019 daalde de groepsomzet met 2,2 % van 110,9 miljoen euro tot 108,5 miljoen. De groep, onder meer bekend van de merken Prima Donna en Marie Jo, lijkt er maar niet in te slagen een antwoord te vinden op de snel teruglopende verkoop in de klassieke lingeriewinkels als gevolg van de e-commerce.

Na 19 jaar van ononderbroken groei sinds de beursintroductie in 1997, kreeg Van de Velde in 2016 voor het eerst te maken met dalende cijfers. Het indrukwekkende groeiverhaal van de lingerieproducent uit Schellebelle kwam tot een einde vanwege de snelle opmars van de e-commerce. Steeds minder klanten vinden de weg naar de klassieke lingeriewinkel. Sindsdien worstelt Van de Velde al een kleine drie jaar met de vraag hoe het de verkoop opnieuw kan laten stijgen.

Winkelverkoop

Hoewel de verkoop als groothandelaar aan zelfstandige boetiekhouders en department stores stabiel bleef, daalde de omzet in de eigen winkels met maar liefst 6,7%. In de VS zakte deze omzet met ruim 9%, maar ook in Europa was er een terugval van 5,6%.

CEO Marleen Vaesen zegt hierover het volgende in De Tijd: “Vooral in onze eigen winkels ondervinden we moeite om de mensen naar binnen te halen. Daar willen we meer trafiek genereren door digitale acties of ter plaatse acties te doen.”

Ondanks de onvrede bij de boetiekhouders over de directe onlineverkoop van Van de Velde, blijkt de omzet bij de zelfstandige boetieks dus verrassend stabiel. “Ik heb de voorbije maanden veel bezoeken afgelegd aan die winkels en heb het gevoel dat de sfeer veel minder negatief is”, reageert Vaesen. “We hebben onze webshop ook bijgestuurd. Zo hebben we de store locator verbeterd, proberen we onlineklanten meer door te sturen naar winkels en vragen we voortaan 5 euro verzendingskosten.”

Bedrijfswinst

Netto kromp de winst in de eerste helft van 2019 met 8,3% naar 13,8 miljoen euro. Dat is vooral het gevolg van de verliescijfers bij Top Form, de Hongkongse lingerieproducent waarin Van de Velde een belang van 25 procent heeft. Top Form lijdt onder de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. Toch is de brutobedrijfswinst licht gestegen.

CEO Vaesen legt uit: “We hebben de kosten onder controle. We hebben veel kantoren geschrapt. In Duitsland, van waaruit we de homeparty’s organiseerden, in Eindhoven, waar mensen werkten op IT-projecten, en in Hongkong, waar we Private Shop hebben opgedoekt. Daarnaast hebben we het aantal corporate projecten teruggebracht van 100 naar 20. Bovendien zijn enkele levensnoodzakelijke IT-projecten opgeleverd.”

Toekomst onzeker

Of de tweede jaarhelft beterschap brengt voor de omzet, is zeer de vraag. Vaesen laat in het persbericht alleszins niet het achterste van haar tong zien. Ze lijkt te suggereren dat beleggers geduld moeten oefenen. Van de Velde stelt door “focus op retailpartners en merken de fundamenten van het bedrijf op lange termijn’ te zullen verstevigen”.