De drijfveer achter Technoteens voor Bilfinger was om 11- en 12-jarigen in contact te brengen met hun bedrijfsactiviteiten, en hen te stimuleren om voor een zogenaamde STEM-opleiding te kiezen. Dat zijn technische, wetenschappelijke of wiskundige richtingen. Al tien jaar lang ontvangt het bedrijf elk jaar een delegatie lagereschoolkinderen die op het punt staan een studiekeuze te maken.

“We merkten dat er niet altijd een duidelijk beeld bestaat over de beschikbare opleidingen en daaruit vloeiende carrière kansen”, zegt Jens De Wael namens Bilfinger. “Zeker bij onze jongeren is dat volledige plaatje niet altijd duidelijk. Zelfs met een wereldhaven in de achtertuin blijven veel verschillende beroepen onbekend.”
Extra stimulans
Bilfinger engageerde zich om de leerlingen naar het bedrijf te halen voor een kennismaking. Met 600 kinderen die al naar de site in Zwijndrecht kwamen, mag dat initiatief een succes genoemd worden. “Ze leerden ons vak kennen en kregen inzicht in de opleidings- en beroepsmogelijkheden”, zegt Jens De Wael.
“Het is een extra stimulans voor velen van hen om vervolgens een technische opleiding te kiezen. Na tien jaar zijn we nu ook op het punt gekomen dat onze tieners van weleer nu stage lopen bij Bilfinger en zelfs plannen om in dienst te komen.”