Koning Filip (links) en koning Willem-Alexander Koning Filip (links) en koning Willem-Alexander bij de feestelijke inhuldiging van de Nieuwe Sluis. Een maand later ligt die er nog altijd werkloos bij. Foto: BELGA

Valse start voor nieuwe, peperdure zeesluis naar Gentse haven: “Bijkomende werken nodig om 100 jaar te kunnen meegaan”

Een maand nadat de vorsten van België en Nederland de Nieuwe Sluis in Terneuzen plechtig hebben geopend, heeft nog geen enkel schip de zeesluis gebruikt. De gigantische constructie kampt met een vervelende kinderziekte. “De kwaliteit van de nieuwe ophaalbruggen kan niet garanderen dat de sluis ook over honderd jaar nog zal voldoen.”

Na een bouw die zeven jaar heeft geduurd, was op 11 oktober de Nieuwe Sluis eindelijk klaar om te worden ingehuldigd. Voortaan zouden ook de allergrootste schepen vanuit de Noordzee door de Westerschelde tot in Gent kunnen varen. Maar nu blijkt dat het 427 meter lange en 55 meter brede waterbouwkundige kunstwerk een valse start heeft gemaakt.

Lees ook: Historische dag voor de Gentse haven: twee koningen geven startschot voor eerste schip door Nieuwe Sluis

“Normaal hadden we nu volop moeten proefdraaien met de sluis”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van de fusiehaven North Sea Port. “In die testfase krijgen alle betrokkenen de bediening van de sluis in de vingers. Na enkele maanden kunnen dan commerciële vaarten worden ingepland.”

Metingen

Maar een maand na de inhuldiging moet de eerste test nog worden uitgevoerd. Dat is te wijten aan een technisch euvel. “Bij metingen is gebleken dat de nieuwe ophaalbruggen van de zeesluis, waarover ook wegverkeer rijdt, niet voldoen aan de kwaliteitsvereisten”, zegt omgevingsmanager Harm Verbeek. “De sluis moet immers ook over honderd jaar nog voldoen.” Ter vergelijking: het Grootdok bij de Weba dateert van 1913 en functioneert nog altijd.

Zolang eraan wordt gewerkt, blijft de bewuste brug openstaan. Foto: IF

Werkloos

De aannemer, het consortium Sassevaart, neemt volgens de omgevingsmanager alle verantwoordelijkheid op zich. De twee bruggen zullen beurtelings onder handen worden genomen terwijl ze omhoog staan. “De bijkomende las- en verfwerken aan de Noordbrug en de Zuidbrug zullen wellicht duren tot begin volgend jaar”, aldus Verbeek. “Het wegverkeer wordt tijdens de werkzaamheden over één brug geleid.”

Betekent dit dat de start van de commerciële uitbating van de zeesluis hierdoor maanden vertraging oploopt? “Dat klopt.”

De zeesluis heeft 1,2 miljard euro gekost, waarvan 900 miljoen euro door Vlaanderen werd opgehoest. Dat ze door een kinderziekte werkloos blijft liggen, is zuur. Zeker omdat het ook niet duidelijk is wie zal opdraaien voor de extra kosten: “Zoals altijd moet daarover nog worden onderhandeld.”