GENT – Kan jij je een wereld voorstellen zonder ‘vind ik leuk’-duimpje op Facebook? Of zonder winkelmandje in de rechterbovenhoek van bol.com? Zulke handigheden worden bedacht door ‘experience architects’. Het is hun taak om jouw ervaring met websites, apps en softwaretoepassingen te optimaliseren. Omdat zulke digitale virtuozen schaars gezaaid zijn op de arbeidsmarkt, start in september aan Arteveldehogeschool het nieuwe postgraduaat Experience Architect. Voor deze unieke opleiding werkt de hogeschool samen met de topbureas In The Pocket, LeapFORWARD en Wijs.
User experience, of kortweg UX, betekent in mensentaal alle interacties die je hebt met een digitaal product zoals een website of een app. “Letterlijk vertaald gaat het over de ervaring die je hebt als gebruiker”, zegt Dieter Wullaert, coördinator van het nieuwe postgraduaat. “UX-design is momenteel een ontzettend gegeerde maar zeldzame competentie op de arbeidsmarkt. Ook een recente studie van Agoria onderstreept de stijgende vraag naar digitale experts. Een van de redenen dat er weinig UX-experts zijn, is het gebrek aan degelijke opleidingen. En daarom organiseren we dit postgraduaat.”
Experts uit het werkveld
Arteveldehogeschool bundelt de krachten met drie gerenommeerde bureaus: In The Pocket, Leap Forward en Wijs. Met hun sterke UX-expertise zijn zij de ideale coaches om de opleiding mee vorm te geven. “UX is bij uitstek een discipline waar business, product design en technologie samenkomen”, zegt Jeroen Lemaire, CEO van In The Pocket.
Bart De Waele, CEO van Wijs, beaamt en gelooft dat het belang van User Experience moeilijk overschat kan worden. “In tijden van extreme klantgerichtheid wordt de perceptie van een merk grotendeels bepaald door de optelsom van alle touchpoints met de klant, en die zijn tegenwoordig merendeels digitaal.”
Mensgericht innoveren
“Wie vandaag in functie van kwalitatieve dienstverlening gebruik wil maken van de steeds versnellende technologische ontwikkelingen, heeft een uitgebreide skill set nodig rond design thinking, agile werken enzovoort”, zegt David Morgan, Strategic Designer bij LeapFORWARD. “Die essentiële competenties ontwikkelen we in het postgraduaat om onze cursisten te vormen tot duurzame en mensgerichte innovators.”
Enkel voor wie al ervaring heeft
Het postgraduaat is gericht naar professionals die al enkele jaren ervaring hebben in een digitale omgeving. De opleiding duurt één academiejaar en vindt plaats op dinsdagavond. Wie interesse heeft, moet snel zijn: om een optimale leeromgeving te garanderen is het aantal deelnemers beperkt tot maximaal twintig.
Digitale transformatie is meer dan technologie
Het nieuwe postgraduaat Experience Architect is gekoppeld aan de bacheloropleiding Grafische en digitale media. “En dat is geen toeval”, zegt Dieter Wullaert. “Beide opleidingen vertrekken van het uitgangspunt dat bij digitale transformatie en opkomende technologieën zoals artificiële intelligentie niet enkel het tech-verhaal essentieel is, maar evenzeer het design en de gebruiksvriendelijkheid. Ons opzet is steevast: technologie vertalen naar mensenmaat.”