8cc6b17e-b38e-4ecb-9042-590aefa39c54

Utopia maakt duurzaamheid meetbaar: “Events zonder duurzaamheid zijn passé”

GENT - Wil je als bedrijf overleven in de huidige maatschappij, moet “duurzaamheid” hoog op je prioriteitenlijst staan. Utopia events wil daar een partner in zijn. Als CO2-neutraal event agency gaan ze in de eerste plaats CO2-uitstoot zoveel mogelijk vermijden bij de organisatie van je event. De overgebleven, onvermijdbare CO2-uitstoot meten en compenseren ze. “Duurzame events organiseren vergt een degelijke expertise. Die specifieke expertise kan je niet zomaar aan en uit zetten, dat moet deel uitmaken van een DNA. Want alleen zo kom je geloofwaardig over", aldus zaakvoerder Gilles De Backer.

Utopia events is een CO2 neutraal event agency dat via een concreet stappenplan – tijdens voorbereiding en operationele uitvoering van het evenement – en een “Datacollector” bedrijven actief wil begeleiden bij het vermijden van CO2-uitstoot en het compenseren van de niet vermijdbare. “We willen onze expertise doorgeven aan klanten. Zo betrekken we nu al partners, leveranciers en klanten in de transitie naar een duurzame evenementensector. Duurzaamheid is een collectieve inspanning, dat doe je niet alleen.”

“Onze focus is zoveel mogelijk CO2-uitstoot vermijden doorheen de eigen werking van ons eventbureau en meer nog in het organiseren van de events voor onze partners en klanten”, gaat Gilles verder. “CO2–uitstoot die we finaal niet kunnen vermijden – en die zal er helaas nog altijd zijn – berekenen we met een “Datacollector” ontworpen door C02-logic die onder toezicht staat van Vincotte. Na de berekening compenseren we met projecten die bijdragen tot de opslag en het vermijden van C02 uitstoot en sustainable development goals. Zo dragen we onze steen bij tot die collectieve inspanning om een positieve impact te hebben op onze planeet, mens en dier.”

“Meer dan vermelding in Jaarverslag”

Duurzaamheid moet aanwezig zijn in alle geledingen van een bedrijf: management, personeel, het hele organigram. Het is geen hype die enkel dient voor public relations of marketing, maar een “here-to-stay”. Het wordt de basis van alle toekomstige events.

Gilles De Backer: “Gedurende jaren hebben we met Utopia aangetoond dat dit onze kernopdracht is. Sinds 2018 organiseren we eigen events zoals “Dinner with the Queen” waarin het belang van natuur en bijen centraal staan, en tijdens covid hebben we dit nog sterker gemaakt. We hebben als bedrijf ook samengewerkt en zwaar geïnvesteerd in events voor derden, voor bedrijven die zelf ook pionier zijn in groen en duurzaamheid, ook voor hun externe en interne events. Dat betekende nauwkeurig voorbereiden, ondersteunen, realiseren en op een professionele en verantwoorde manier omgaan met overlast, afval, catering enz.… – het is onmiskenbaar een must geworden.”

Economisch gegeven

Maar duurzaam ondernemen is maar één deel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Utopia zet ook actief in op sociaal ondernemen. Zo zetten ze reeds in het verleden acties op om de mensen zonder een dak boven hun hoofd van een warme maaltijd te voorzien op kerstavond of bezorgden ze een attentie voor de verplegers van het Maria Middelares in volle pandemie.

Duurzaamheid is ten slotte ook een economisch gegeven: meer en meer investeerders kijken naar duurzaamheidsparameters voor ze gaan investeren in bedrijven. “Events organiseren die haaks staan op wat pensioenfondsen en beleggers belangrijk vinden kan nefast zijn voor de toekomst van jouw bedrijf”, weet De Backer.

Goedgekeurd door Stad Gent

Als Gents bedrijf wil Utopia events het verschil maken. Burgemeester Matthias Declercq juicht dat alleen maar toe: “Ik wil Utopia Events feliciteren om als eventbureau CO2 neutraal te zijn en die kennis ook aan te wenden voor partners en klanten. Typisch Gents ook: innoveren en voorop gaan in belangrijke maatschappelijke evoluties, zoals rond duurzaamheid. We scoorden al goed als regio rond digitaal en innovatie. Ik kan Utopia Events alleen maar feliciteren en op de steun van Stad Gent kunnen ze zeker rekenen.”