De meer dan 10.800 Vlaamse advocaten ontsnappen niet aan de toekomsttrends zoals de doorgedreven personalisatie die hun cliënten verwachten, de digitalisering van het beroep, het opzetten van gedeelde kostenmodellen, … UNIZO Oost-Vlaanderen gelooft sterk in de toekomst van het beroep én in lerende netwerken.
“We hebben ondertussen heel wat ervaring opgebouwd met het nut van lerende netwerken, waar kennisdeling en ervaringsuitwisseling centraal staan. Mooi voorbeeld hiervan is ons lerende netwerk ‘Female Executive Officers (FEO)’, dat vrouwelijk ondernemerschap wil versterken”, zegt Jos Vemeiren, Directeur UNIZO Oost-Vlaanderen. “Samen kennis, inzichten en ervaring delen is zoveel sterker dan éénrichtingsverkeer. We zien dat de sector van de vrije beroepen blijft groeien en de toekomst erin bestaat nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan, vertrekkende vanuit de behoefte van de klant/cliënt. Ook advocaten moeten toekomstgericht nadenken en zich klaarmaken voor de uitdagingen van morgen. En hoe kan dat beter dan samen met gelijkgestemden?”.
Samen met Togbåt
De keuze voor Togbåt als inhoudelijke expert was gezien hun ervaring en eigen achtergrond in de advocatuur snel gemaakt. “Met Togbåt begeleidden we al heel wat boeiende advocatenkantoren, maar een programma op maat aanbieden voor individuele advocaten was moeilijk. Dit lerend netwerk vangt dit op en zorgt ervoor dat ook zij via onze methode, in groep maar toch ook nog altijd specifiek voor zichzelf, een toekomstplan kunnen uitwerken”, aldus Sofie Spriet, zaakvoerster van Togbåt.
Van logge tanker naar wendbare speedboot
Advocaten denken vandaag nog al te vaak dat zij met kleine aanpassingen “mee zullen zijn” met het digitale verhaal. Niets is minder waar. De toekomstige concurrentie op de juridische markt komt niet van andere advocaten, maar van buitenaf.
“We zien dat veel advocaten, met alle drukte van vandaag, soms te weinig nadenken over wat de toekomst voor hen kan brengen”, licht Bram Vandromme, zaakvoerder van Togbåt, toe bij de opstart van het lerend netwerk in Pillows Grand Hotel Reylof in Gent. “Tijdens dit traject met UNIZO proberen we hen heel duidelijk te maken dat zij zelf aan het roer van hun schip staan, en dus de route kunnen uitstippelen.”
Cliënt centraal stellen
De advocaten in het lerend netwerk zullen de komende weken en maanden o.a. werken rond de customer journey van hun cliënten, digitalisering en de missie en visie van hun kantoor. Dit lijken op het eerste gezicht voor de hand liggende oefeningen, maar de praktijk wijst anders uit. Dankzij het lerend netwerk staan ze er niet alleen voor.
“De experten van UNIZO en Togbåt hielden zich niet in om onze groep van advocaten te challengen. Hun inspiratie en inzichten tijdens de eerste sessie deden alvast goesting krijgen om de bedrijfsvoering van onze kantoren eens in vraag te stellen en uiteindelijk te innoveren als advocaat”, zegt Meester Charles Claeys, Senior Associate en advocaat bij Monard Law. “Het netwerkmoment gevolgd door de eerste inhoudelijke sessie smaakte dan ook letterlijk en figuurlijk naar meer.”
Dat de nood groot was, werd al snel duidelijk door de vele deelnemers. Er werd dan ook beslist om een 2de lerend netwerk op te starten op woensdag 30 juni. Geïnteresseerden kunnen nog de laatste plaatsjes veroveren: www.unizo.be/togas. De lerende netwerken bestaan telkens uit een groep van maximaal 16 personen, wat een aanpak op maat en toch voldoende netwerkmogelijkheden garandeert.