Het gaat om startende bedrijven waarvan minstens 50% van het kapitaal in handen is van aandeelhouders die maximum twee jaar actief zijn als ondernemer. Belangrijk is dat de kandidaat-ondernemers een pioniersrol vervullen in hun marktsegment. “Daarbij staan ze voor een traject waar een aantal belangrijke onzekerheden moeten worden onderzocht, zodat in een volgende stap externe financiering en/of eerste betalende klanten kunnen aangetrokken worden”, licht directeur Jos Vermeiren toe. “Ook projecten die nog in de markt moeten worden gezet, komen voor steun in aanmerking”.
Geïnteresseerden kunnen op vijf momenten in de loop van 2024 hun project indienen. Het pitchen van hun idee voor een jury wordt van doorslaggevend belang voor de kandidaten. “Vandaar dat we naast de inhoudelijke ondersteuning bij de opmaak van hun projectvoorstel hen ook zullen begeleiden naar een pitch”, zegt Jos Vermeiren. “We starten ook met een meter- en peterschapsformule om hun projectidee nog sterker te maken. Hiervoor vallen we terug op onze tien winnaars van de starterssteun van de voorbije jaren. Zij kunnen elk enkele kandidaten begeleiden en hun ervaring uit hun start up doorgeven aan de nieuwe kandidaten.”
Deze ondernemers kregen de starterssteun al.
1. Bin-watching
Rebin, het bedrijf van Kyanu Delrue, Simon De Geyter en Emilio Van Der Linden, rust bestaande vuilnisbakken uit met sensoren zodat gemeentewerkers beter kunnen opvolgen welke bakken bijna vol zijn en dus geledigd moeten worden. Rebin berekent ook ophaalroutes die enkel langs volle vuilnisbakken lopen, wat een tijds- en geldbesparing oplevert.
“Met de Innovatieve Starterssteun kunnen we een pilootproject uitvoeren dat momenteel loopt in de gemeente Maarkedal. We onderzoeken daarbij de ideale plaatsing en de werking van de sensoren, we testen het route-algoritme en berekenen de efficiëntiewinsten voor de gemeente. Dankzij de Innovatieve Starterssteun kunnen we veel sneller groeien. Als straks de definitieve cijfers binnen zijn, hebben we nog meer argumenten om nieuwe klanten te overtuigen”, klinkt het bij de oprichters.
2. Straal
Het Gentse Straal is een inclusief bootatelier dat verwaarloosde vaartuigen omtovert tot elektrische deelvloot. Om de opgewaardeerde boten een duurzaam tweede leven te geven, willen ondernemers Laura en Thijs Van Wingen en Charlotte Van Belle onderzoeken hoe ze waterstoftechnologie in de pleziervaart kunnen toepassen. Met Straal onderzoeken de ondernemers hoe waterstoftechnologie een toegankelijke energieoplossing kan bieden voor kleine off-grid toepassingen, zoals de pleziervaart. De Straalvloot zal daartoe als een pilotproject dienen.
“We willen de deelvloot uitrusten met PEM brandstofcellen (PEMFC). Dat staat voor Proton-Exchange Membrane Fuel Cell. De technologie wordt nu al toegepast in versnipperde zee- en binnenvaart projecten, maar dat is nog vrij exclusief. Deze ‘waterstofgenerator’ vormt een nuttige toepassing van waterstof als energieomzetter. Groene waterstof komt vandaag uit water via een elektrolysereactie en wordt vervolgens als energiedrager omgezet in elektriciteit. Het restproduct van deze reactie is gewoonweg water in de vorm van damp. Deze technologie heeft het potentieel om miljoenen fossiele generatoren te vervangen en om zo bijvoorbeeld duurzaam elektrisch varen te faciliteren. Dat is nu niet gebruikelijk omdat de laadinfrastructuur op de waterweg nog ontbreekt en omdat de grote batterijen niet altijd praktisch en betaalbaar zijn. Dankzij waterstof kan een elektrische vloot volledig emissieloos en energie onafhankelijk varen. De innovatieve starterssteun geeft ons de kans om een testcase te ontwikkelen”, leggen de oprichters uit.