Kristof Vercruyssen stelde de UNIZO-prioriteiten voor in de raadzaal Kristof Vercruyssen stelde de UNIZO-prioriteiten voor in de raadzaal Foto: jdm

UNIZO inspireert partijen voor hun verkiezingsprogramma’s: “Zo creëren we een ondernemersvriendelijke gemeente”

Vlak voor de gemeenteraad kwam UNIZO Lochristi, het netwerk van en voor ondernemers, de partijen inspireren bij het samenstellen van hun verkiezingsprogramma’s. “Na de fusie met Wachtebeke tellen we net geen 4.000 zelfstandigen en 3.504 ondernemingen.”

De gemeenten maken zich stilaan op voor het tweede luik van de verkiezingen. Binnenkort stellen ze hun ideeën en prioriteiten voor de nieuwe legislatuur voor, en dan kan wat input vanuit de Lootse en Wachtebeekse economie van pas komen. 14,83 % van de bevolking zal in onze ‘nieuwe’ gemeente in 2025 zelfstandig zijn, goed voor 3.504 ondernemingen. We kunnen ons verheugen op 746 handelszaken op ons nieuw grondgebied, de schaduwzijde is dan weer dat er 83 leegstaan, zo leren we uit de verzamelde cijfers.

Foto: jdm

Prioriteiten

Kristof Vercruyssen van webdesigner Trivali Digital Agency uit Beervelde stelde maandagavond vijf aandachtspunten voor : vooreerst wil UNIZO onze lokale ambtenaar economie (An Vernaeve) wat bekender maken, omdat zij een cruciale rol kan spelen als schakel tussen de verschillende diensten. “Ondernemers willen niet van het kastje naar de muur gestuurd worden met hun vragen naar de lokale overheid. De bevoegde ambtenaar kan ook circulaire opportuniteiten voor duurzaam ondernemerschap helpen opsporen.”

UNIZO pleit na de schuldovername door de fusie met Wachtebeke voor een harmonisering van de belastingen, weliswaar op het laagste niveau. Voor de personenbelasting zou dat 6,9 % zijn, de opcentiemen zouden in de meest gunstige vorm 850 bedragen. Belastingen die niet in de twee gemeenten bestaan, moeten worden afgeschaft.

Een derde aandachtspunt is heldere communicatie over werken en evenementen, zodat klanten tijdig kunnen geïnformeerd worden bij hinder. Planning van werken in buurtgemeenten, maar ook grotere projecten van AWV en nutsbedrijven verdienen aandacht via alle mogelijke communicatiekanalen. Klanten moeten ten allen tijde de bereikbaarheid van de handelszaken en ondernemingen kennen.

Maximaal lokaal kopen dient niet alleen gepromoot bij de inwoners maar ook bij het eigen bestuur. Van de aankoop van goederen, over diensten en studies, openbare werken tot groenonderhoud: er zijn nagenoeg voor alle sectoren lokale aanbieders, die de overheidsopdrachten liefst helder gecommuniceerd en op maat willen leren kennen. “Lokale ondernemers zijn bovendien door hun sponsoring vaak de motor achter het verenigingsleven in uw buurt of wijk. Zonder hen geen bloeiende voetbalclubs of culturele activiteiten”, klonk het.

Tenslotte focuste #UNIZOkomtop ook op een aantal praktische aangelegenheden in eigen gemeente: economische herbestemming van bebouwde gronden, net als duidelijkheid rond parkeerbeleid, duidelijke bewegwijzering naar (kwalitatieve) parkeerplaatsen, en locatie van laadpalen. Meedenken met de ondernemers, noemen ze het. Ook onze lokale toeristische troeven, nu aangevuld met Puyenbroeck, moeten maximaal aangewend worden om mensen naar onze gemeente te brengen. Ook de lokale horeca promoten is daar een belangrijk onderdeel van.

“Effectief iets mee doen”

“Het is onze bedoeling dat de programma’s van de verschillende partijen onze standpunten opnemen en dat het toekomstige gemeentebestuur er ook effectief iets mee gaat doen”, zegt UNIZO-bestuurslid Jan De Maertelaere. “De oefening wordt ook nog eens overgedaan in Wachtebeke, en levert inspiratie genoeg voor alle partijen om de banden met de bloeiende lokale economie aan te halen, met het oog op een productieve samenwerking met en door de nieuwe bewindsploeg vanaf januari 2025.”