download

Uniek ondernemersverhaal: Delphine Van Goethem over ondernemen, mama zijn en veggieburgers

TEMSE – In september 2014 nam Delphine Van Goethem De Paddestoel over. Dit bedrijf uit Temse produceerde al 30 jaar biologische en vegetarische burgers voor de kleinere biowinkels, maar Delphine zag het grootser. Op vier jaar tijd slaagde ze erin de productie met 80% te laten stijgen en zette ze ook zusterbedrijf The Bio Veggie Company op de kaart. Naast succesvolle ondernemersvrouw, is ze ook nog eens fiere mama van 4 spruiten en co-voorzitter van de lokale hockeyclub. Wij kregen een kijkje achter de schermen.

Dat Delphine Van Goethem een ondernemend type is, kan je wel stellen. Na haar studies Mode, besloot ze meteen een eigen collectie te beginnen met een showroom in Parijs en Milaan. “Sinds de geboorte van mijn eerste zoon, wilde ik niet langer in het buitenland werken, dus stapte ik mee in het familiebedrijf van mijn man. Ook hier mocht ik een volledig nieuwe afdeling opstarten, maar na een aantal jaren werd het mij toch iets te beknopt. Daarom ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging en zo kwam ik bij De Paddestoel terecht.”

Kleine projecten

De vorige eigenaars noteerden kleine groeisprongen met het bedrijf, maar Delphine zag een groter potentieel: “Ik deelde mijn ambitieuze plannen op in kleinere projecten. Zo heb ik mij eerst gefocust op reorganisatie en efficiëntie naar de productie toe. Daarna hebben we ingezet op kwaliteit en de nodige certificaten behaald om op termijn uit te breiden naar de retail. Vervolgens lag de focus op infrastructuur en hebben we geïnvesteerd in extra ruimte en machines. Vorig jaar konden we ten slotte aan de slag gaan met marketing en pr.”

Veggie voor het grote publiek

Naast De Paddestoel stampte Delphine ook een tweede merk uit de grond. “Met The Bio Veggie Company wilden we het grote publiek bereiken. Voor steeds meer mensen is vlees geen must meer. Het is deze occasionele vegetariër waarop wij ons richten met basic smaken en kwaliteitsvolle, verse producten. Voorlopig is er geen specifiek merk waaraan je denkt als je veggieburgers wil kopen. Wij willen dat merk worden.”

Waar de producten van De Paddestoel enkel te vinden zijn in de kleinere natuurwinkels, ligt het assortiment van The Bio Veggie Company intussen in de rekken bij Bio Planet, Okay en Carrefour Market. “Momenteel zitten we aan tafel zowel in België, Nederland als Luxemburg met alle grote retailers. Enkele jaren geleden zijn zij massaal vegetarische producten in hun assortiment beginnen steken zonder hier echt over na te denken. Nu zitten we op een keerpunt en worden deze zaken herbekeken.”

Out of the box

Alsof de combinatie tussen een eigen bedrijf met 7 mensen in dienst en 4 kinderen tussen 8 en 12 niet genoeg was, besloot Delphine samen met haar manen aantal jaar geleden nog een uitdaging aan te gaan met de lokale hockey club uit Temse. “We zagen heel wat potentieel binnen de club en boden het bestuur aan ons te engageren. We zijn nu een tweetal jaar verder, hebben al heel wat reorganisatie achter de rug en bouwen ondertussen een mooi team op om de toekomst van de club te verzekeren. Zowel in het ondernemen als in mijn gezin en de hockey denk ik altijd out of the box. Ik ga niet graag mee met de stroom als het ook anders kan.”

Au pair

Natuurlijk kan je dit niet allemaal alleen. “Om de boel draaiende te houden en de kinderen tijdig van school en in de sportclub te krijgen, hebben we al 3 jaar lang een au pair. Dat werkt perfect. Onze kinderen weten dat mama en papa een druk leven hebben, maar ze begrijpen dit. Hierin is het gewoon belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Zo hebben we een deal dat we ons beiden volledig vrijmaken tijdens de schoolvakanties om echt samen met het gezin iets te doen. Dan nemen we meestal de tent en trekken we er voor een weekje op uit om te gaan surfen.”

Combinatie is mogelijk

Heel weinig vrouwen zien de combinatie tussen een groot gezin en ondernemen zitten. Het is vaak het één of het ander. Delphine: “Zonder hulp is het niet haalbaar, maar er zijn genoeg manieren om het wel te doen. Dit beeld wil ik graag scheppen naar de jongere generaties toe. We proberen onze kinderen dan ook te motiveren om later zelf te ondernemen en er de voordelen van in te zien.”