In 2014 startten Siska en Philippe hun eigen Indonesisch restaurant Gado-Gado in het Gentse Patershol. Reeds van bij de start was de zaak een succes, mede dankzij televisieprogramma ‘Fans of Flanders’ waarin Siska 3 keer in the picture kwam met een Indonesisch gerecht.
“Momenteel zijn we één van de slechts 3 Indonesische restaurants in België waardoor we klanten ontvangen uit elke provincie en zelfs vaste klanten uit Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Onze troeven zijn uiteraard de vers bereide gerechten, maar ook de gezellige sfeer met ons vriendelijk Indonesisch team”, vertelt Siska. “Onze naam Gado–Gado is een populair gerecht in Indonesië en betekent eveneens “mix”. Dat is ook precies wat we willen zijn: een mix van culturen, van smaken en van mensen.”
Barong, Belgisch gestookte Balinese Arak
Door de huidige corona-maatregelen is hun geliefde restaurant natuurlijk al enkele maanden gesloten. Het ideale moment voor Philippe om een ander project verder uit te werken. “We gaan regelmatig naar Indonesië op vakantie. Mijn favoriete aperitief is Balinese Arak. Deze typisch Indonesische drank van 40° op basis van rietsuiker en gefermenteerde rijst wordt niet geëxporteerd en is in België niet verkrijgbaar. Daarom trok ik naar Yves Hoet van likeurstokerij D’Hondt in Gent. Na enkele proefversies was het bingo en hadden we de perfecte smaak te pakken.”
“Als merknaam kozen we voor “Barong”. Een Balinese dans met in de hoofdrol Barong, de leider van de goede krachten in de Balinese mythologie. Na het selecteren van een geschikte fles contacteerde ik grafisch designer Kenny Van Wassenhove aka Toonpoot die ook al het logo van Gado–Gado ontwierp om een etiket te ontwerpen.”
Gamma uitgebreid tijdens lockdown
“In een mum van tijd werden de cocktails op basis van Barong Arak een echte hit op onze kaart”, vervolgt Philippe. “De bedoeling was om na een jaar proefdraaien de Barong Arak begin 2020 te lanceren op de markt. Helaas stak Covid-19 stokken in de wielen.”
Philippe en Siska maakten gebruik van de verplichte sluiting van hun restaurant om ook 3 gins te ontwikkelen met een Indonesische touch. Zo hebben we een meer mannelijke gin met een droog en kruidig karakter en een vrouwelijke gin met een fruitig parfum. Ten slotte is er ook een gin met 0% alcohol voor wie graag alcoholvrij geniet.
Klaar om de markt te veroveren
“Nu zijn we klaar om met een uitgebreider aanbod ons merk te promoten als een alternatief voor bijvoorbeeld Mojito en Caipirinha”, vervolgt Philippe. “We willen Barong in de eerste plaats verdelen via de lokale gespecialiseerde drankenhandelaar en bekend maken bij verschillende cocktailbars. Later willen we ook de Nederlandse markt aanboren. Als ex-kolonie van Nederland zie ik daar heel wat groeikansen.”
Philippe is heel fier op zijn eigen drankenmerk, maar hoopt natuurlijk ook met het restaurant snel terug van start te kunnen gaan. “We missen het bedienen van onze klanten en de aanwezigheid van ons superteam. Voor sommigen onder hen is het niet makkelijk rondkomen nu hun inkomen weggevallen is. Op vrijdag en zaterdag verzorgen we met Gado-Gado meeneemmaaltijden. Dit laat ons toe om de lopende rekeningen te betalen, maar winstgevend is het zeker niet. Gelukkig bekijken Siska en ik het leven door een roze bril en zijn we er van overtuigd dat de roaring twenties kortbij zijn!”