Plastal is een Zweeds bedrijf met een vestiging in de haven van Gent, waar in totaal zo’n 400 mensen
werken. Het bedrijf produceert de bumpers, dak spoilers en sill moulds voor diverse bekende Volvo-modellen. In 2018 wordt bij Volvo Cars in Gent het nieuwe model van het CMA- platform verwacht.
Om voor dit nieuwe model de bumpers en andere onderdelen te mogen leveren, moest Plastal stevige adelbrieven kunnen voorleggen om de concurrentie voor te blijven.
Het zette het bedrijf ertoe aan om zijn manier van werken kritisch onder de loep te leggen en te herbekijken om volledig “lean” te zijn. Volgens Tom Van Huele, plant manager van Plastal Gent, is dat immers veel meer dan alleen maar een modewoord. “Het is een totale manier van werken die, als ze ingebed is in de hele organisatie, de efficiëntie en productiviteit, maar ook het welbevinden van de medewerkers fors kan verhogen.”
In alle fabrieken werd een “leaan”-programma uitgerold. In Gent gebeurde dat met behulp van Veltion, een spinoff van de UGent die gespecialiseerd is in opereationeel management voor kleinen en middelgrote ondernemingen en “lean”.
Thomas Van Landeghem (foto), CEO van Veltion, zegt dat zijn bedrijf samen met Plastal potentiële verbetermogelijkheden identificeerde. “Zo werd snel duidelijk waar we nog veel konden winnen zonder te moeten snijden in het personeelsbestand.”
Dit heeft ertoe geleid dat Plastal voort als toelverancier kan blijven optreden voor Volvo Cars terwijl andere toeleveranciers onlangs te horen kregen, dat dit voor hen niet langer zal kunnen.
Veltion en Plastal hebben nu een samenwerkingsovereenkomst op langere termijn afgesloten, om zo de nodige ondersteuning op de werkvloer te voorzien bij de realisatie van de voorgestelde verbeteringen.