GENT – UGent, BlueHealth Innovation Center en Janssen Pharmaceutica lanceren samen H-Impact, een nieuwe permanente vorming over innovatie en ondernemingszin in de gezondheidszorg. Ze bundelen de krachten om studenten, onderzoekers, professionals en ondernemers samen te laten werken rond 4 uitdagingen: kanker, obesitas, active ageing en burn-out. De opleiding is ideaal voor wie meer wil leren over de innovatieprocessen en -tools en voor wie een carrière als intra- of entrepreneur ambieert in de gezondheidszorg.
H-Impact is een deeltijdse vorming (ongeveer 10 uur per week) van 12 weken die loopt van 23 september t.e.m. 15 december. Het opleidingstraject bestaat uit een start- en slotweekend in Gent met 10 weken online modules en projectwerk daartussen. De deelnemers worden internationaal gerekruteerd en zowel studenten, onderzoekers, professionals als ondernemers kunnen deelnemen. Er is geen specifieke (ondernemende) voorkennis vereist.
Experten uit het werkveld
De deelnemers werken in multidisciplinaire teams samen rond één van de 4 uitdagingen en worden daarbij intensief begeleid door experts uit de gezondheidszorg. Ze doorlopen het volledige innovatietraject: van idee tot concept en business model, en passen zo direct de aangeleerde methodes en tools toe.
Tom Braekeleirs (Directeur BHIC): “Als we de uitdagingen in de gezondheidszorg de baas willen blijven in de komende jaren, dan is het belangrijk dat organisaties in en rond de gezondheidszorg innovatie meenemen in al hun processen. We moeten opportuniteiten spotten en die samen aanpakken. Ons netwerk van experts wordt ingeschakeld om de deelnemers door te verwijzen naar de juiste kennis.”
Deelnemers met diverse achtergrond
Ellen Bruyninckx (Program manager H-impact): “Deze opleiding is uniek omdat we de verschillende doelgroepen samen zetten en de teams bestaan uit deelnemers met diverse achtergronden, niet alleen wat betreft opleiding, maar ook op vlak van nationaliteit en werkervaring. De huidige en toekomstige uitdagingen in de gezondheidszorg lossen we namelijk niet meer op vanuit onze eigen silo, maar moeten we gaan co-creëren, gaan ontwikkelen samen met de verschillende betrokkenen.”
Concrete, actuele uitdagingen
“Het mooie aan deze permanente vorming is dat er ook concreet rond echte uitdagingen gewerkt wordt, die heel actueel en cruciaal zijn (kanker, obesitas, active ageing en burn-out). Wat die oplossing zal worden zal sterk afhangen van de teams zelf, maar aangezien je vertrekt van een concreet probleem verhoogt dit de kans dat het resultaat op het einde ook echt vermarktbaar zal zijn”, aldus Steve Stevens (Manager DO! – UGent).
Inschrijven kan tot 31 juli via www.h-impact.be. Snel zijn is de boodschap want reeds 50% is volzet. Bedrijven die inschrijven kunnen beroep doen op de KMO-portefeuille. Studenten kunnen een aanvraag voor een studiebeurs indienen.