DSC08338

Typografics schakelt versnelling hoger voor vernieuwend wagenparkbeheer 

HAMME/ZELE - Visuele communicatie steeds beter maken: het is de missie van grafisch dienstverlener Typografics. Maar de kmo uit Hamme – volgend jaar 30 jaar actief – legt ook voor haar wagenparkbeheer de lat steeds hoger. Zaterdag 19 december ontvingen 38 medewerkers een gloednieuwe BMW-bedrijfswagen die perfect is afgestemd op hun profiel, fiscale optimalisatie, kostenbeheersing en het HR-beleid van Typografics. Hoe zaakvoerders Danny Mertens en Kristel Pelgrims en hun team dat aanpakten, is inspirerend voor elke ondernemer in deze bijzondere tijden.

“Mobiliteit is voor Typografics belangrijk”, begint Danny Mertens. “We werken vooral via outsourcing. Onze grafische designers zijn actief over heel het land. Onze vloot van 38 wagens was aan vervanging toe. Niet evident in volle coronacrisis maar wel het moment voor een vernieuwende kijk op wagenparkbeheer.”

Kristel Pelgrims, verantwoordelijk voor financiën, operationele en HR licht toe dat toe. “We hebben gekozen om te werken met specialisten voor alle facetten: automerk en leasing uiteraard, maar ook het doortrekken van de huisstijl in onze vloot. Het resultaat: een enorme kostenbesparing, maar meer kwaliteit op elk vlak.”

Medewerkers eerst

Typografics koos voor ALD Automotive dat een grondige analyse maakte. “Er waren drie zaken belangrijk. Eén automerk, om eenheid te creëren. Een betrouwbaar merk omdat ze als grafisch bureau voor betrouwbaarheid staan. En duurzaamheid als focus”, aldus Jonas Slachmuylder, lease consultant bij ALD Automotive.

Eerst nam de leasingexpert een enquête af bij de medewerkers. “We wilden onder andere weten hoe mobiel ze zijn en of elektrisch of hybride rijden tot de mogelijkheden behoorde. Typografics wil graag meer vergroening. Uit de enquête bleek echter dat degenen, waarbij hun situatie (privé en werk), elektrische of hybride wagens een mogelijkheid is geen thuislader konden installeren, bijvoorbeeld omdat ze op een appartement wonen. Daarom hebben we vooral gekeken naar de laagste CO2-uitstoot.”

De interesse om een elektrische fiets te leasen kwam ook naar boven. Het is een oefening die in 2021 verder wordt bekeken.

Keuze voor BMW

Een bedrijfswagen is in de eerste plaats een medewerkerswagen. Daarom kreeg de bestuurder een stem in de beslissing. Uit de studie van de verschillende merken, modellen, motorisaties en bijhorende voorwaarden gaf BMW het beste totaalplaatje. “We twijfelden tussen twee merken en hebben ons team dan mee laten beslissen. Zij kozen unaniem voor BMW. Voor ons waren de prijs, de beperkte CO2-uitstoot, serviceniveau en het verbruik doorslaggevend in onze beslissing”, motiveert Kristel de keuze.

Typografisch 100% Typografics

Voor het buitendesign ging Typografics te rade bij designer Dirk Claessen van Eltipo. “De opdracht was een professionele uitstraling. Het ontwerp moest wel in het oog springen maar met nadruk op het typografische. Ik ben zelf veel bezig met letters en lettervormen. In het design heb ik met de letters van de bedrijfsnaam Typografics een vormentaal gemaakt, opgebouwd uit verschillende soorten stijlen van letters, bouwstenen en abstracte vormen.”

De bestickering werd uitgevoerd door 3Motion uit Zele. “Voor de productie is latex-inkt gebruikt, dat is een milieuvriendelijke en watergebaseerde inkt”, vertelt Wouter Mouton van 3Motion.

Zaterdag 19 december volgde dan eindelijk le moment suprême: die dag mochten de medewerkers van Typografics hun nieuwe wagen gaan ophalen bij BMW Gregoir Dendermonde. Er stonden 38 modellen hen op te wachten uit de volgende series: BMW 2 Gran Coupé, BMW 3 Touring, BMW 1 series Hatch en BMW X1.