Typografics levert ook in digitale tijden sterk grafisch werk

danny-mertensTypografics uit Hamme is een grafische studio die zich vastbijt in elke grafische opdracht, van drukwerk tot webshop en van huisstijl tot spandoekdesign.  Dat gebeurt zowel via een in-house grafische studio, als door het uitsturen van grafische krachten naar bedrijven die tijdelijk versterking nodig hebben.  Daarnaast pecialiseert het bedrijf zich ook in grafische screenings en grafische opleidingen.

Zoals veel Vlaamse kleine en middelgrote ondernemingen is ook Typografics gestart als een klein project van een gedreven man. Danny Mertens (foto) begon in 1989 als zelfstandige in bijberoep maar stelt 25 jaar later 34 mensen te werk in loondienst. Daarnaast verschaft Typografics ook nog op regelmatige basis werk aan een 15-tal freelancers. In het prille begin moest Danny nog de briefings ophalen en thuis de documenten drukklaar maken om ze daarna op floppydisk bij de klanten te gaan afgeven.

In 1999 nam Danny Mertens zijn eerste vaste medewerkers in dienst, zo vertelt hij: “Vanaf het einde van jaren negentig vroegen  de klanten steeds meer freelancers die bij hen op kantoor konden komen werken. Om daaraan te voldoen zag ik mij genoodzaakt om een beroep te doen op vaste medewerkers, omdat freelancers niet altijd beschikbaar waren. En blijkbaar moet ik daar toch een gat in de markt gevonden hebben, want al die jaren zijn wij eigenlijk gestaag blijven groeien”.

De essentie van Typografics blijft nog altijd dezelfde: afleveren van sterk grafisch werk en het begeleiden van drukwerk. “Maar terwijl het vroeger allemaal print was, maken we nu natuurlijk ook visuals voor web of bouwen we grafisch sterke websites voor onze klanten. Een andere pijler is ons opleidingscentrum. Wij zijn één van de weinige Adobe Authorised Training Centres in België. Daar worden onze eigen medewerkers verder opgeleid, maar we bieden ook een waaier van opleidingen aan voor klanten. Ons Adobe certificaat is voor onze cursisten een teken van gegarandeerde kwaliteit”.

Die kwaliteit is wat klanten zoals Colruyt, Matexi of AS Adventure naar Typografics doet uitwijken voor grafische ondersteuning of opleiding.

De ambitie van Typografics is duidelijk: een gezonde groei realiseren. “Niet groeien om te groeien”, zo zegt Danny Mertens. “Maar het is natuurlijk duidelijk dat er nog veel groeiruimte zit op het digitale luik: het belang van een sterke aanwezigheid op het web neemt enkel toe, dus het is logisch dat Typografics daar de volgende jaren ook zal op focussen.”

Gevraagd naar de invloed van de digitale revolutie op het werk van grafici antwoordt Michael Buelens, Trainingsupervisor en dus verantwoordelijk voor de opleidingen binnen Typografics, het volgende: “Toen ik in de jaren ’90 mijn eerste stappen zette in de grafische wereld was software vooral een middel om een ontwerp in digitale vorm om te zetten. Maar sinds een jaar of tien is er de opkomst van de Digital Creatives: grafici die enkel nog met digitale tools werken zoals tekentabletten of digitale fototoestellen. In plaats van een analoog ontwerp te digitaliseren creëert de nieuwe generatie puur digitaal werk. Een andere evolutie is die van de democratisering van grafische tools: iedereen heeft toegang tot Instagram bijvoorbeeld. Dat leidt soms tot de idee dat iedereen kan ontwerpen of goede foto’s maken en bewerken. Maar om een werkelijk kwalitatief ontwerp te kunnen afleveren heb je meer nodig dan tools: ervaring en kennis van zaken, daar herken je wat mij betreft een goede graficus aan. En die vind je dus bij Typografics.”

Een andere evolutie is dan weer dat van grafici en marketeers enorm veel wordt verwacht: ze moeten specialist zijn op élk vlak, of het nu web, print of video is. Michael Buelens: “Het is natuurlijk onmogelijk om specialist te zijn in elk domein en steeds mee te zijn met de laatste ontwikkelingen. Dat verklaart ook mee het succes van Typografics. Wij hebben wel een uitgebreide poule van specialisten die kunnen inspringen op het moment dat en op de plaats waar het nodig is”.