Jo.mode Van links naar rechts: Véronique Duponselle, Ann Booy, Liesbeth Vernaeve en Julie Van Waes. Foto: SLN, SLN

Twee trouwe klanten nemen populaire kledingwinkel over: “We hebben onze stoute schoenen aangetrokken”

Twee trouwe klanten van Jo.mode nemen de bekende kledingwinkel op de Antwerpsesteenweg in Lochristi over. Na tien jaar nemen zaakvoersters Julie Van Waes (40) en Véronique Duponselle (41) onverwacht afscheid. “Als er een tgv passeert, moet je durven springen.”

Spelers en staf van KAA Gent lopen al jaren rond in kostuums van Jo.mode, maar de kledingwinkel op de Antwerpsesteenweg is bekend tot ver buiten de Planet Group Arena. Al sinds 2000 is het een plek waar mannen en vrouwen zich van top tot teen laten kleden in merken als Patrizia Pepe, Xandres, Polo Ralph Lauren en Max Mara.

De afgelopen tien jaar werd de winkel geleid door voormalig advocate Julie Van Waes (40) en lucht- en ruimtevaartingenieur Véronique Duponselle (41). Onverwacht komt daar een einde aan. De zaak is overgenomen door Ann Booy (37) en Liesbeth Vernaeve (41), twee trouwe klanten van Jo.mode die de komende weken wegwijs worden gemaakt voor en achter de schermen.

Stoute schoenen

Vernaeve was consultant en is de schoonzus van Duponselle. Ann Booy liet twee jaar geleden in het centrum van Gent het Italiaanse restaurant Trattoria Della Mamma over. “Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en Julie en Véronique gevraagd of ze eens iets anders wilden doen”, zegt Ann. “Liesbeth en ik gaan eerst koesteren wat Jo.mode is en geleidelijk aan onze eigen accenten leggen. Het personeel is mee met het verhaal en wij kunnen ons héél gemakkelijk inleven in kleren.”

Liesbeth Vernaeve (links) en Ann Booy (rechts). Foto: SLN

Aan de overname is een prijs gekoppeld die de vier dames als “succesvol” omschrijven. Geld is niet de enige reden waarom Van Waes en Duponselle afscheid nemen van hun winkel: “Er komen twee nieuwe zaakvoerders die weten wat ondernemen is en onze winkel kennen. Dat is geruststellend voor ons, het personeel en de klanten. Was dat niet het geval, dan hadden we dit plotse aanbod zelfs niet in overweging genomen. Dit is een tgv die passeert en dan moet je durven te springen.”

Vrouwenhanden

De winkel blijft zo in vrouwenhanden en er werken ook alleen maar vrouwen. “Dat is leuk, al mogen mannen zeker komen solliciteren”, zegt Van Waes. “De kracht van Jo.mode is vooral de service. We hebben verschillende merken van onder één dak, onze verkoopsters hebben kennis van zaken, retouches worden onmiddellijk uitgevoerd, je kan parkeren voor de deur en we hebben mooie openingsuren. Dit is wat ze noemen een one stop shop voor mannen en vrouwen.”

Al zijn de kledinggewoontes van de gemiddelde Vlaming de afgelopen jaren toch wat veranderd, stellen Van Waes en Duponselle vast: “Van het internet heeft Jo.mode weinig last, maar klanten zijn bewuster en ecologischer geworden. En het moet soms heel snel gaan. Wie vroeger naar een huwelijk of een ander feest moest, kocht weken vooraf een outfit. We hebben al mannen gehad die op de avond van het feest, vijf minuten voor de winkel ging sluiten, nog een kostuum moesten kopen.”

Véronique Duponselle en Julie Van Waes (rechts). Foto: SLN

Na tien jaar zijn Van Waes en Duponselle nog steeds zeer goede vriendinnen. Een nieuwe samenwerking sluiten ze niet uit. Wat, waar en wanneer weten de dames nog niet. Wat wél vaststaat, is dat ze personeel en klanten hard bedanken voor de afgelopen tien jaar. En dat ze zelf zullen blijven shoppen bij Jo.mode. “We zullen hen met open armen ontvangen”, verzekeren Booy en Vernaeve. “Mensen blij maken is in deze winkel het allerbelangrijkste.”

Jo.mode op de Antwerpsesteenweg in Lochristi. Foto: SLN