De kampioen in de nationale voetbalcompetitie is bekend en de afgelopen dagen uitgebreid gevierd. Voor alle voetballiefhebbers en bij uitbreiding voor alle Belgen is het nu te hopen dat straks de Rode Duivels op het EK in Frankrijk het feestje van Club Brugge nog eens kunnen overdoen. Voor een aantal Belgische ondernemingen,waaronder ook twee uit Oost-Vlaanderen, is dat EK trouwens nu al een groot succes. Ons land is volgende maand in Frankrijk mede dankzij de inspanningen van technologiefederatie Agoria immers met twaalf bedrijven vertegenwoordigd.
Het gaat om Deltacast, Desso, EVS, NEP Belgium, PRG, Saey, Simplex Arena, Stageco, Super Color, Tractebel, WNM en Wollux. Marc Lambotte, CEO van Agoria: “Ons land scoort internationaal met zijn sporttechnologie en is een echte vaste waarde op internationale sportevents.” De geselecteerde bedrijven waren zowel betrokken in de conceptuele fase van nieuwe stadions, de verbouwing van bestaande stadions of de inrichting van fanzones.
De hoop op sportief succes van de selectie van Marc Wilmots is groot, maar ook de Belgische bijdrage aan de organisatie van het tornooi zal niet onopgemerkt voorbij gaan. “Met onze Sports Technology Club, waarmee we Belgische technologiebedrijven promoten bij de organisatiecomités van grote sportevents, vaardigen we een sterk twaalftal af,” zegt Lambotte. “De leden van de Sports Technology Club van Agoria zijn er de voorbije jaren in geslaagd samen globale oplossingen aan te bieden aan organisatoren van grote sportevenementen. Dit maakt deze club uniek in zijn soort.”
Agoria en zijn lidbedrijven waren reeds in een vroeg stadium actief om contacten te leggen en te onderhouden met het organisatiecomité en het ‘Comité des villes’. In de afgelopen jaren werden verschillende missies naar Franse steden en infosessies voor Belgische bedrijven georganiseerd. Ook de uitwisseling van informatie en netwerkcontacten tussen de lidbedrijven zelf waren erg belangrijk.
Bij het twaalftal zitten dus ook twee Oost-Vlaamse bedrijven. Desso uit Dendermonde tekende voor de aanleg van het hybride grasveld in het Stade de France van Parijs waar onze Rode Duivels op 10 juli hopelijk de finale zullen betwisten. Het communicatie- en grafische bedrijf Super Color uit Merelbeke werkte van zijn kant mee aan de mediacampagnes van de eventsponsors.