2-beelden (7) Maxim en David willen de Belgische QR-markt veroveren. Foto RR

Twee grootste aanbieders van QR-drankkaarten fuseren: “Er liggen nog veel digitale kansen in de horeca”

GENT - Steeds meer drankkaarten op café worden samengeperst in kleine, vierkante pixels. De Gentse QR-bedrijven Dorst.app en orderBilly maakten er hun core business van. Voortaan brengen ze samen digitale bestelsystemen voor de horeca op de markt.

Dorst.app en orderBilly waren tot voor kort rechtstreekse concurrenten. “Sinds het ontstaan was er een haat-liefde relatie tussen ons”, zegt orderBilly-oprichter David Maertens. “We zijn allebei van Gentse bodem en we mikken op dezelfde afzetmarkt.”

QR-bestelsystemen raakten een paar jaar geleden sterk ingeburgerd in zomer- en winterbars. Maar sinds de coronacrisis gooien ook steeds meer traditionele kroegen de klassieke drankkaart bij het oud papier. Maxim Sergeant, tevens het brein achter Bakkersonline, wil de Belgische QR-markt consolideren onder Dorst Technology. “Horecapersoneel is moeilijk te vinden en haalt een enorme hap uit het budget”, legt Sergeant uit. “De horeca staat nog niet zo ver staat op vlak van digitalisering in vergelijking met bijvoorbeeld de retail. Er liggen dus nog veel kansen. We willen zaken helpen kostenefficiënt te ondernemen.”

 

Digitale bestelsystemen zijn volgens Maxim en David een oplossing voor het tekort aan horecapersoneel.

“Een QR-bestelsysteem zorgt ervoor dat een ober maar één beweging moet doen in plaats van drie”, gaat Sergeant verder. “Bovendien gaan er veel meer consumpties over de toog, omdat mensen sneller kunnen bestellen. We kunnen onze digitale drankkaarten ook koppelen aan het weer en het tijdstip van de dag. Bij mooi weer krijgen klanten dan eerst cocktails te zien. Op de middag pushen we volop pannenkoeken.”

Sociale obers

“We krijgen vaak de opmerking dat het onpersoonlijk is om te bestellen via een QR-code”, geeft Maertens toe. “Maar anderzijds geven we met dergelijk systeem obers een meer sociale rol. Want geef toe: producten intikken en met betaalterminals rondhollen is toch ook niet de essentie van ober zijn? Het gaat om klantencontact en mensen welkom doen voelen.”

David Maertens komt aan het roer van Dorst Technology als CEO. Maxim Sergeant zetelt als voorzitter in de raad van bestuur. “Momenteel zijn we voornamelijk actief in België en Nederland, maar er komt ook interesse uit de Balkan en Zuid-Europese landen”, blikt Maertens vooruit. “De fusie van Billy en Dorst zorgt ervoor dat we aan dubbele snelheid onze technologie verder kunnen ontwikkelen. Ook ons commercieel bataljon werd flink uitgebreid. We hebben de ambitie om op korte termijn vijfduizend horecaondernemers bij te staan in de digitalisering van hun onderneming.”