Trendwolves: “Niets mis met ondernemingsgeest van jongeren"

aaabrightHet Gentse trendbureau Trendwolves stelt in zijn nieuw Europees jongerentrendrapport met de titel “Bright Underground” vast dat de jongerencultuur vol paradoxen zit. Tegelijk blijkt uit het rapport dat de jongeren, in tegenstelling tot wat vaak wordt verteld, behoorlijk wat ondernemingsgeest aan de dag leggen.

Trendwolves merkte in de eerste plaats dat in het leven van jongeren ‘fun’ meer dan ooit centraal staat. Kom bij hen niet af met gezeur, geëmmer of overdreven ernst. Als geen ander beseffen ze de macht van de vrolijkheid. Ze ontwikkelden hiervoor een eigen humor waar vorige generaties vaak niet de fun van inzien. “Humor is kennelijk een overlevingsstrategie om overeind te blijven in een wereld waar ze heen en weer geslingerd worden tussen extreme belevingen”, zegt Maarten Leyts van Trendwolves.

In een volgende trend beschrijft Trendwolves de impulsieve kracht van een generatie die moeilijk overweg kan met wat van bovenaf opgelegd wordt. In plaats van slaafs de regels en de gewoontes te volgen, vertrouwen ze op hun intuïtie. Ze ondernemen vanuit de buik. Door generaties die enkel sprongen als hun spreadsheets hen hiervoor toestemming gaven, wordt dit gedrag dan ook vaak als roekeloos ervaren. Ook in een zoektocht naar een persoonlijke identiteit, gaan ze liever af op hun intuïtie dan te proberen beantwoorden aan de verwachtingen. Het internet is hierbij een onuitputtelijke bron van inspiratie waarmee ze putten uit verschillende culturen, religies en stijlen en die blenden tot hun hoogstpersoonlijke mix.

Vorig jaar merkte Trendwolves al een esthetische rebellie op maar blijkbaar werd toen nog maar een tipje van de sluier opgelicht. Nu hebben ze het in ‘Bright Underground’ over ‘bad style’ en met ‘bad’ bedoelen ze echt ‘bad’ wat ook een adoratie inhoudt van het foute en het imperfecte. Dat het internet jongerencultuur aanstuurt, is een open deur intrappen maar het web is en blijft de plaats waar jongeren zich thuis voelen, rondhangen, daten, zoeken, experimenteren, … En belangrijk, waar ze niet op de vingers willen gekeken worden. Ze zijn nu eenmaal allergisch aan externe controle. Online schermen ze zich af, laten bewust wel of niet sporen na, spuwen mist en misleiden data-analisten of duiken onder in de dark web. Welcome to the bright underground. Hackers en geeks bundelen de krachten om de toekomst van het web vorm te geven, met een goed afgeschermde underground.

Om te ontsnappen aan de vele overweldigende virtuele prikkels gaan jongeren op zoek naar rust. Ze maken bewust tijd voor een leven naast wat zich online afspeelt. Waar ze elkaar in het echt ontmoeten en oprecht begaan zijn met elkaar. Daarnaast beseffen ze beter dan wie ook dat ze maar een van die 7 miljard zijn en dat uniek zijn een nagenoeg onmogelijke opgave is.

Meer en meer jongeren ontsnappen aan de drang om boven het maaiveld uit te komen. Een nieuwe bescheidenheid ontstaat waar men zich ten dienste stelt van elkaar. Gewoon doen om bijzonder te zijn. Inderdaad, jongerencultuur zit vol van de paradoxen. Voor dit trendrapport ging Trendwolves onder de oppervlakte van jongerencultuur spitten, op zoek naar wat er nog niet is maar er zit aan te komen. ‘Bright Underground’ is de weerslag van talloze informele babbels, chats, diepte interviews en discussies met jonge creatieven, influencers en andere trendwatchers van over heel Europa. Gebundeld in 8 socio-culturele trends die een preview geven van wat er op ons af komt.