Acr25163482065281415114

Trends Ambassadeur ABC: “Dieselmotor zal niet snel verdwijnen”

GENT – Woensdag 13 maart werden de Ambassadeurs voor de Oost-Vlaamse Trends Gazellen bekend gemaakt. In de categorie Grote Bedrijven ging Anglo Belgian Corpration (ABC) met de trofee lopen. Het Gentse bedrijf produceert motoren voor onder meer de scheepvaart, het spoorverkeer en stroomgeneratoren. 

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is Anglo Belgian Corporation een op en top Belgisch bedrijf. Sinds de oprichting in 1912 produceert het bedrijf grote motoren. Met 60 procent van de omzet is de scheepvaart de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door stroomgeneratoren (30%) en locomotieven (10%). De omzet spurtte tussen 2013 en 2017 van 62 miljoen euro naar 118 miljoen euro. Ook de cashflow kende in die periode een explosieve groei van 4 miljoen naar 23 miljoen euro.

De lage rendabiliteit was aanvankelijk een probleem voor het bedrijf. Bij de honderdste verjaardag van het Anglo Belgian Corporation in 2012 vertelde CEO Tim Berckmoes nog dat ABC zijn motoren bijna tegen de kostprijs op de markt bracht en dat enkel de verkoop van wisselstukken echt winstgevend was. “De omzet is sindsdien feller gestegen dan de vaste kosten. Dat heeft onze rendabiliteit een boost gegeven”, aldus Berckmoes.

Concurrentie uit Zuid-Korea

“Wij hebben al meer dan honderd jaar ervaring. Daardoor hebben we een mooie voorsprong. Maar dat wil niet zeggen dat we de markt voor ons alleen hebben. De strijd is bikkelhard. De grootste concurrenten zitten in Europa en vooral in Zuid-Korea”, zegt Tim Berckmoes. “Er is al heel wat inkt gevloeid over de vraag hoe we de maakindustrie in eigen land kunnen houden.”

“De groep heeft vier gieterijen, in Duitsland en in Frankrijk, waar de motoronderdelen worden gegoten. Al de rest gebeurt in Gent: ontwikkeling, engineering, verspaning, montage, testen”, zegt Berckmoes. “Dat de lonen hier hoger liggen, is relatief. We hebben al veel in automatisatie geïnvesteerd, waardoor de loonkosten amper 5 procent van de assemblagekosten bedragen. Daarvoor moet je geen risico’s nemen.”

Technisch geschoold personeel

De belangrijkste rem op de groei is het vinden van de juiste mensen. “Het is lastiger geworden om technisch geschoold personeel te vinden. Jammer, want iemand met een passie voor techniek komt bij ons helemaal aan zijn trekken. Hij kan het hele productieproces tot een afgewerkte motor opvolgen. We doen intussen ons best om ons als werkgever meer in de kijker te zetten bij de jeugd door deel te nemen aan techniekacademies, jobbeurzen en stageplaatsen aan te bieden.”

Nieuwe technieken

Het klimaatdebat is actueler dan ooit. Nog al te vaak krijgt de dieselmotor de zwartepiet toegespeeld. “Het is jammer dat alles op een hoopje wordt gegooid”, zegt Tim Berckmoes. “Wij werken al 25 jaar aan een switch. We hebben ons assortiment uitgebreid met motoren op lng en cng. Daarnaast doen we ook volop testen met methanol en waterstof. Technisch is alles mogelijk, maar economisch lukt het voorlopig niet. Waterstof is 4 tot 5 keer duurder dan diesel. De dieselmotor zal dus niet zo snel verdwijnen. Dankzij nieuwe technieken is de uitstoot van dieselmotoren soms zelfs beter dan die van gasmotoren.”

Dankzij hun aandeelhouders kunnen de winsten bijna integraal geherinvesteerd worden in het bedrijf. De komende drie jaar investeren ze nog eens 28 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. Hierbij zal de focus liggen op nieuwe motoren zonder uitstoot en geschikt voor waterstof en methanol.

Naar een artikel van Dirk Van Thuyne (Trends Gazellen Special)