Onder het motto ‘Making professionals more efficient and happy at work’ hebben de zaakvoerders van Ocalis het thema ’teamwerk’ op de agenda gezet. “Teamwerk is meer dan ooit actueel”, volgens Isabelle Stubbe. “Met het leertraject ‘Boost je team. In 4 stappen naar je Power Team’ heb ik bewust gekozen om geplande teamefficiëntie grondig aan te pakken.”
“De lockdown heeft duidelijk gemaakt hoe samenwerken en met elkaar verbinden in alle omstandigheden dé uitdaging is voor veel ondernemers, leidinggevenden en professionals”, vervolgt ze. “Teamwerk neemt zelfs nog aan belang toe. Technologie is er bovendien onlosmakelijk aan gekoppeld. Het thema leent zich perfect voor de ontwikkeling van een hybride leertraject. Innovatiesubsidie van VLAIO heeft deze dure investering mogelijk gemaakt.”
Ik wil tastbaar resultaat
Vanuit haar jarenlange ervaring als ondernemer en als stagebegeleider aan de hogeschool heeft Isabelle Stubbe drie leeromgevingen met elkaar naadloos gecombineerd: de e-learnings op een digitaal leerplatform, de workshops in groepsverband en de werkplek. Met deze combinatie wil ze de leerimpact verhogen. “Ik wou een leertraject ontwerpen dat meer was dan een aaneenschakeling van e-learnings en live sessies. Ik wil tastbaar resultaat op de werkplek. Met dit traject heb je op het einde van de rit niet alleen de cursist getraind, maar ook het hele team”, aldus Isabelle Stubbe.
Nieuw is ook dat de leidinggevende van de cursist een belangrijke rol speelt op de werkplek. “Hij of zij is de sponsor van de cursist en moet met andere woorden de middelen (tijd en ruimte) geven aan de cursist om de opdracht samen met het eigen team op de werkplek uit te voeren. Dit is een belangrijke voorwaarde om succes te boeken.”
Wetenschappelijke onderbouw
Sinds de stichting van Oxalis Consult in 2010 heeft Philip Oosterlinck vanuit zijn ingenieursachtergrond de nadruk gelegd op de wetenschappelijke onderbouw van hun dienstverlening. Zijn interesse ging heel snel naar de neuroscience en de gedragswetenschappen. Hij kwam in contact met Dr Jacques Fradin en begreep het belang van zulke inzichten voor ondernemingen en professionals. Zo startte hij in 2010 zijn studies aan het Institut of Neurocognitivism in Brussel. Isabelle volgde al snel dezelfde weg. Bij de ontwikkeling van het traject heeft ze rekening gehouden met wetenschappelijke inzichten, zoals het breinleren, het adaptatief leren en de Zelf Determinatie Theorie, om de leerstrategieën van de e-learnings, de groepssessies en het werkplekleren te versterken.
“Dé grootste uitdaging is wanneer de cursist wordt geconfronteerd met de triggers die zijn routinegedrag opwekken. Hij of zij zal op een bewuste manier het nieuwe gedrag toepassen, totdat het brein de nieuwe neuronale verbindingen heeft gerealiseerd en het nieuwe gedrag routine is geworden.”
Meer weten of inschrijven? Surf naar Boost je Team. In 4 stappen naar je Power Team.