Terwijl veel bedrijven hun winst zien dalen door de crisis, heeft SchoenenTorfs, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Sint-Niklaas en het distributiecentrum in Temse, zijn omzet in 2013 opnieuw met 6% verhoogd tot 114 miljoen euro, een bedrag dat tien keer hoger ligt dan tien jaar geleden. Het zijn cijfers die tot de verbeelding spreken en wellicht mee helpen verklaren dat de innemende bedrijfsleider Wouter Torfs niet uit de media is weg te branden. Belangrijker nog is dat ook de nettowinst met 47% steeg tot 4,7 miljoen euro.
In een interview met Fashion United laat sales manager Yves Baes optekenen dat het succes verschillende vaders heeft. Hij wijst enerzijds op de permanente inspanningen die Torfs levert om ervoor te zorgen dat er een klik ontstaat tussen medewerkers en klanten die de winkel binnenkomen en anderzijds op de forse investeringen in de winkelinrichting van de 75 Belgische filialen.
In de verbouwde verkooppunten hangen schermen die beelden van de webshop weergeven. De filialen zijn verder ingericht met laminaten vloeren, houten meubelen en verschillende vloerkleden die een gezelligere uitstraling moeten bieden. Volgens Baes zorgt die nieuwe uitstraling voor een extra omzet van 4 à 5%.
De schoenwinkelketen breidt ook het aanbod uit met grotere schoenmaten en maakt zich sterk er de komende jaren te zullen in slagen om de integratie tussen de fysieke verkooppunten en de webshop te zullen optimaliseren. Ook bijkomende investeringen in de opleiding van de medewerkers, zodat ze de klanten bijvoorbeeld ook kledingadvies kunnen geven bij de aankoop van hun schoenen, staan bij Torfs nog op het programma