thumbnail_SiC2

Topondernemers delen kennis met start-ups op Sharing is Caring

GENT – Start-ups en corporates, het lijken tegenpolen. Niettemin geloven ze bij The Birdhouse dat beiden veel van elkaar kunnen leren. Start-ups missen af en toe structuur, terwijl gevestigde spelers soms een innovatieve mindset kunnen gebruiken. Op 9 mei organiseert The Birdhouse daarom samen met Belfius voor de derde maal het event ‘Sharing is Caring’. Keynote speakers Louis Jonckheere (Showpad), Leslie Cottenje (Hello Customer) en Rudi De Kerpel (Eurotuin) delen er hun visie op ondernemerschap.

“Ik wil alles delen wat ik leerde in de afgelopen 22 jaar, en vooral dan de dingen die ik anders had gedaan. Als je onderneemt sta je vaak voor dilemma’s, terwijl jaren later die dilemma’s heel makkelijk oplosbaar blijken. Ik ga dus tonen hoe je als jonge ondernemer mijn fouten niet opnieuw maakt”, geeft Rudi De Kerpel mee over zijn presentatie.

Speedbootjes en vrachtschepen

Corporates en start-ups zijn makkelijk vergelijkbaar via een maritieme metafoor. De corporate is een vrachtschip: groot, stabiel maar moeilijk te keren eens zijn koers gezet is. Start-ups zijn de speedboten op zee: ze zijn snel, wendbaar maar ook onstabiel. Niettemin slagen die snelle speedbootjes er soms in om de grote vrachtschepen te disrupten. “Start-ups zullen heel vaak een probleem dat grote corporates al oplossen, op een heel andere manier aanpakken”, vertelt Jonckheere. “Ze doen dat bijvoorbeeld met een nieuw product of een nieuw business model. Een start-up wil vaak een bestaande markt aanvallen en dat is enkel mogelijk als je iets fundamenteel disruptief doet.”

Geen ideale manier om van elkaar te leren, zou je kunnen zeggen. Maar niets is minder waar. “Die disruptive mindset kan erg nuttig zijn voor grote bedrijven”, voegt Jonckheere toe. “Gevestigde bedrijven moeten zich vandaag meer dan ooit heruitvinden en een start-up recept is daar perfect voor. Aan de andere kant kunnen start-ups ook veel leren van hun grotere tegenhangers.”

Start-ups blijven niet klein

Eric Ries, schrijver van het legendarische boek The Lean Startup, zei ooit in een interview: “People have this very fixed idea in their minds that there’s such a thing as a startup and then there’s such a thing as an established company. But it’s clearly a false dichotomy, because no startup intentionally wants to stay small.”

De boodschap is duidelijk: we moeten afstappen van het idee dat start-ups kleine bedrijven blijven. Kijk maar naar onze Belgische trots, Showpad. “Ik wil mijn persoonlijke ondernemersverhaal doen en natuurlijk dat van Showpad erbij”, zegt mede-oprichter Louis Jonckheere. “En dat zal gaan van het prille begin, en hoe het idee van Showpad ontstond, tot onze missie en visie. Daarnaast praten we natuurlijk ook over onze internationalisering naar de Verenigde Staten, onze financiering en hoe we hiring aanpakken.”

Wie meer wil weten is welkom op Sharing is Caring op 9 mei in Gent. Laat je inspireren door deze entrepreneurs en geniet achteraf van een exclusieve walking dinner en netwerkmoment! Registreer hier je gratis tickets.