GENT – Fabio en Brecht van Promatis stelden vast dat opleiders en opleidingsorganisaties nood hadden aan een manier om hun opleidingen beter te beheren en te structureren. Met hun bedrijf verdelen ze daarom Coachview, een tool waarmee een eenvoudig en efficiënt beheer van opleidingen mogelijk wordt. Namen als Profel en hogeschool Odisee sieren reeds het klantenlijstje. Onder meer om te investeren in personeel en marketingondersteuning is Promatis nu op zoek naar €100.000 via winwinleningen.
Fabio De Bock en Brecht Devriese richtten in 2012 het opleidingscentrum SIOS op, waarmee ze wilden inspelen op de nood aan levenslang leren op de werkvloer. Enkele jaren later stelde het duo vast dat ze een beheersysteem nodig hadden voor de administratie rond hun opleidingsaanbod. Hierdoor kwamen ze terecht bij Innophase, een Nederlands softwarebedrijf dat Coachview ontwikkelde. Coachview is een tool voor opleidingsorganisaties waarmee een eenvoudig en efficiënt beheer van opleidingen mogelijk wordt.
Gezien het succes van Coachview in Nederland wilden Brecht en Fabio het gezicht worden van Coachview in België. Daarom beslisten ze in 2015 om een aparte business unit op te richten: Promatis was een feit!
Opleidingsbeheer
Promatis is een expertisecentrum voor opleidingsbeheer dat opleidingsorganisaties ondersteunt door middel van administratie, advies en software. Als exclusief verdeler van Coachview in België is Promatis verantwoordelijk voor de verkoop, technische implementatie en opleiding om met de tool te werken.
Vanuit de implementaties van Coachview merkte Promatis ook een groeiende vraag naar support op vlak van administratie en advies. Daarom biedt de onderneming haar klanten ook de nodige ondersteuning in hun dagelijkse werking. Op die manier willen Brecht en Fabio opleiders en binnenkort ook Vlaamse kmo’s ontzorgen.
Focussen op core business
“Met Promatis willen we de lijm zijn tussen opleidingsorganisaties en bedrijven”, zegt Brecht. “De voordelen voor de gebruikers van Coachview zijn talrijk: ze kunnen al hun opleidingen erin integreren, kunnen ze veel efficiënter beheren en besparen dus tijd. Zo kunnen ze zich focussen op hun core business”, vult Fabio aan.
In Nederland, waar Coachview oorspronkelijk werd ontwikkeld door Innophase, heeft de tool ondertussen al zo’n 160 klanten. Het Belgische Promatis heeft intussen al 10 à 12 klanten kunnen verwerve, waaronder Slachtofferhulp. “Binnen 1 jaar hebben we dankzij Promatis 2.000 inschrijvingen automatisch verwerkt en 18.000 handelingen geautomatiseerd”, aldus Eefke Stagge van Slachtofferhulp.
100.000 euro gezocht
Promatis wil verder groeien en is hiervoor op zoek naar financiering. Concreet zoekt de onderneming 100.000 euro via winwinleningen. Met de bijkomende financiële middelen wil Promatis voornamelijk investeren in extra personeel. Bij de eerstkomende aanwervingen wordt gefocust op het aantrekken van een digital marketeer en een backoffice-medewerker. Daarnaast wil Promatis ook investeren in marketingondersteuning. Ten slotte zal de op te halen financiering ook gebruikt worden voor bijkomende ontwikkeling van digitale tools en apps ter ondersteuning van de klanten van Promatis.