Het was Gentenaar Jonas Mallisse die het van oorsprong Deense concept naar ons land bracht. Een kantoorgebouw in de Laurent Delvauxstraat in Gent is het zenuwcentrum van Too Goo To Go België, waar intussen een vijftigtal werknemers in dienst zijn.
De lokale bakker, slager en supermarkt zijn lang niet meer de enige bedrijven die kunnen intekenen voor de app. “We focussen sinds kort ook op producenten”, vertelt Laurine Poortmans van Too Good To Go België. “Spelers zoals AB Inbev en Unilever kunnen hun restjes voortaan aanbieden via pick-up points.”
Win-win-win
“Handelaars denken vaak dat ze enkel voordeel halen door het bedrag dat ze krijgen voor hun voedseloverschotten, maar dat is niet zo”, gaat Poortmans verder. “Ze besparen ook heel wat kosten door minder afval te produceren. Bovendien creëert ons concept ook een binding tussen aanbieder en consument. Mensen die de app gebruiken, ontdekken vaak nieuwe producten en handelaars.”
“Het is dus een win-win-win voor bedrijven, maar uiteraard ook voor de planeet. Tel je de maaltijden op die we hebben gered, dan is dat het equivalent van 18.750 ton CO2, goed voor 245.500 rechtstreekse vluchten tussen Brussel en Londen.”
Naar de states
Momenteel staat de teller op 2 miljoen gebruikers in België. “Maar dat betekent dat er nog miljoenen Belgen zijn die de app niet gebruiken. Het aantal gebruikers zegt natuurlijk niet alles. We willen er vooral voor zorgen dat de producten die op de app worden aangeboden, ook effectief verkocht worden.”
Too Good To Go is momenteel actief in 15 vooral Europese landen. Twee jaar geleden stak de app de oceaan over, want ook daar is er op vlak van voedselverspilling nog veel werk aan de winkel. “We zijn de app volop verder aan het verspreiden in de VS. Dat gebeurt niet zozeer op nationaal niveau, maar wel binnen de verschillende grote steden. We hopen ook daar de hoeveelheid verspild voedsel sterk terug te dringen.”