Voor mensen met een handicap, is boodschappen doen of op restaurant gaan niet zo vanzelfsprekend. Comeos heeft daarvoor De Warmste Entree opgezet, een platform dat retailers begeleidt in het toegankelijk maken van hun zaak, zowel wat infrastructuur als communicatie betreft.
“Denk aan online opleidingen rond klantvriendelijk onthaal van mensen met een beperking, adviezen van experts, een overzicht van wettelijke verplichtingen en aanbevelingen om de infrastructuur, dienstverlening en communicatie van winkels en restaurants toegankelijk te maken”, zegt CEO Dominique Michel van Comeos. “We zijn heel blij dat koningin Mathilde tijd maakte voor een rondetafelgesprek bij ZEB.”
Pashokjes
“ Ze testte ook de aanpassingen bij ZEB in Merchtem samen met rolstoelgebruiker Kristel Gevaert. Het gaat dan om pashokjes waar de kapstokken lager hangen, een betaalterminal op aangepaste hoogte en brede doorgangen. Alle medewerkers kregen ook een opleiding om in de winkel voldoende rekening te leren houden met mensen met een handicap.”
Met dit bezoek wil de koningin het belang aantonen van toegankelijkheid en inclusiviteit. “Als een winkel toegankelijk is voor mij, dan is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en voor mensen die tijdelijk in een rolstoel zitten, kortom, voor iedereen”, getuigt rolstoelgebruiker Kristel Gevaert (55) uit Dendermonde.
Bewust van noden
“Winkels moeten standaard toegankelijk zijn, maar ik begrijp ook dat dit niet voor elk element in de winkel mogelijk is. Daarom is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van elkaars noden en weet hoe we die tegemoet kunnen komen. Een initiatief als De Warmste Entree legt die noden bloot en helpt de sector om erop te anticiperen.”
In 2023 rolt Comeos De Warmste Entree verder uit en komen er, in samenwerking met Inter en CAWaB, ook e-learnings rond het toegankelijk maken van webshops. “Dit is nog maar het begin van een project dat vele jaren zal in beslag nemen”, vult CEO Dominique Michel van Comeos aan.
Webshops
“Het gaat hier niet alleen over consumenten, we kijken ook hoe we de werkplek zelf toegankelijker kunnen maken voor werknemers met een beperking. Volgend jaar reiken we de eerste Belgian Accessibility Award uit aan de handels- of horecazaak die de beste inspanning doet op het vlak van toegankelijkheid.”
Comeos werkt voor de Warmste Entree samen met Inter en CAWaB, de Vlaamse en Waals-Brusselse expertisecentra rond toegankelijkheid.