GENT – Make Sense is een strategisch bureau dat instaat voor die duurzame communicatie, oftewel: communicatie die een merk versterkt en iets bijdraagt aan de maatschappij. Het bureau organiseert jaarlijks hun “feestje van de positieve impact”, een evenement waar lichtende voorbeelden in communicatie rond duurzaamheid hun inspiratie, inzicht en impact delen. Dit jaar vindt de (coronaproof) editie van ‘Time To Make Sense’ plaats op donderdag 15 oktober in de Eskimofabriek in Gent. Op het podium: vijf koplopers uit heel verschillende organisaties – van een start-up als Too Good To Go over een organisatie als Child Focus en een multinational als Lidl.
Ieder bedrijf of organisatie kan het verschil maken, resoluut kiezen voor positieve impact, dit laten leven binnen de organisatie en er over communiceren. Het Gentse Make Sense gaat samen met bedrijven op zoek naar de positieve impact, om die vervolgens te vertalen naar creatieve concepten, content en campagnes. Op 15 oktober organiseren ze hun jaarlijkse evenement waarop ze belangrijke namen aan het woord laten over hoe zij impact creëren. Op het programma staan onderstaande sprekers.
Piet Colruyt (Korys)
Piet Colruyt. Ja Colruyt, van dé familie. Maar Piet is zoveel meer dan een kleinkind van de oprichter van het duurzame supermarktimperium. Hij is burgerlijk ingenieur architect, bestuurder van Korys (de familiale holding boven Colruyt), schrijver en sinds enkele jaren ook Impact Investor met als doel een positieve impact hebben op people én planet. Een inzicht dat als een bom inslaat wanneer hij het boek leest van David Bornstein: How to change the world. Op time to make sense neemt hij de bezoekers mee door zijn spectrum van organisaties waar één grote waarheid van afspat. Wat ook je organisatievorm, ngo of multinational, iedereen kan impact hebben en versterkt elkaar.
Philippe Weiler (Lidl)
Executive manager, advisor, project manager, media spokesperson… Philippe heeft van alle kanten op duurzaamheid gewerkt en expertise opgebouwd in tal van domeinen. En dit voor bekende namen als WWF International, CSR Europe en nu Lidl. Voor die laatste pakte hij uit met een verrassend transparante en ambitieuze duurzaamheidsstrategie. Discount en duurzaamheid combineren? Als iemand bewijst dat er geen grenzen zijn aan de positieve impact die je kan creëren en communiceren, is hij het wel.
Eva de Keyser (Alpro)
Na haar studies bio-ingenieur aan de UGent en 2 jaar onderzoek aan de universiteit duikt Eva volledig de wereld in van de duurzame voeding. Eerst bij Ardo als project engineer in duurzame agricultuur en sinds 2019 bij Alpro als sustainable development manager. De plantaardige voedingsreus pakt uit met ambitieuze plannen voor zowel mens als planeet onder het motto “Feeding the Future with Plants”. Eva De Keyser toont ons hoe zij voor een wervende communicatie zorgen.
Franco Prontera (Too Good To Go)
Franco is een sociaal ondernemer en huidig Head of Customer Success bij Too Good To Go, de app die gebruikers verbindt met onverkochte voeding van winkels en restaurants over heel Europa. Tijdens een reis in Myanmar ontmoet Franco Prontera, Jonas Mallisse met wie hij de Deense app die voedselverspilling aanpakt, opstart in België. Nu, iets meer dan twee jaar verder, heeft de app hier al meer dan 2,5 miljoen maaltijden van de vuilnisbak gered. Too Good To Go wordt een van de meest beloftevolle start-ups van België genoemd. Maar hoe zijn ze daar in zo korte tijd in geslaagd? Hoe trekken zij het brede publiek naar hun app en brengen ze een duidelijk, prikkelend verhaal? Franco pakt je met veel plezier mee op zijn reis naar een duurzamere wereld.
Heidi De Pauw (Child Focus)
Als jonge criminologe werkt Heidi De Pauw bij de preventiedienst van Binnenlandse Zaken tijdens de zaak Dutroux, een zaak die haar leven zal bepalen. In 1998 begint ze als een van de eerste case managers bij Child Focus, de Stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen. Sinds 2011 is ze er algemeen directeur. Tegelijk zetelt ze in de board van talrijke andere organisaties zoals Missing Children Europe of Minor Ndako. Communicatie is voor Child Focus niet zomaar belangrijk, het is van levensbelang. Hoe zorgt deze stichting ervoor dat hun boodschap goed terechtkomt? Ontdek het op time to make sense, op donderdag 15 oktober.
Info & tickets: www.wecanmakesense.com