Terwijl zoveel aandacht uitgaat naar de Pokémon Go-rage, mag ook wel eens worden onderstreept dat het Gentse OJOO, dat in februari 2014 is opgericht door Peter Symons, Thomas De Wulf en Lies Permentier al eerder opgang maakte met zijn gratis app voor smartphones en tablets die het mogelijk maakt om locatiegebaseerde games te maken en te spelen. OJOO ontwikkelde eerder bijvoorbeeld al de apps voor het Lichtfestival in Gent en voor de Thuisdag in Leuven, slaagde erin behoorlijk wat kapitaal op te halen en wordt internationaal geprezen als één van de meest veelbelovende startups.
Nu lanceerde het bedrijf op 13 juli in thuisstad Gent The Legend, een vijfdelige digitale spelreeks over Vlaanderen, waarbij spelers op sleeptouw worden genomen in een duistere geschiedenis van fabels, fantasieën en fictie via vijf leuke mobiele stadszoektochten.
“De komende maanden kunnen jong en oud de gratis games spelen, zoveel mogelijk punten scoren en kans maken op Efteling tickets”, legt Peter Symons uit. “De winnaars maken we aan het einde van de vakantie, op 31 augustus bekend.”
Bij de lancering van het spel in Gent werd massaal gezocht naar “De Gentse Graal”. In Brugge kunnen spelers “Het Brugse Bloed” spelen, in Antwerpen “De Gevaarlijke Griet”, in Brussel “De Brusselse Bevrijding” en in Kortrijk “Knokken in Kortrijk”.
“Iedereen kan zonder internetverbinding met zijn mobiel iOS of Android toestel op elk moment in de betrokken steden het betrokken spel spelen, na de games thuis te hebben gedownload in de OJOO app”, geeft Peter Symons nog aan. “De bedoeling is dan om gewoon zoveel mogelijk punten te scoren.”