GENT – De zesde lichting start-ups van accelerator The Birdhouse staat klaar om uit de startblokken te schieten. Bij de 18 start-ups die de strenge selectie uit meer dan 650 kandidaten overleefden, 10 in Antwerpen en 8 in Gent, zijn een aantal opvallende trends te bespeuren. Heel wat nieuwe ondernemers hebben businessmodellen die andere ondernemers ontzorgen, of die AI en machine learning omarmen.
Bij elke nieuwe cohort groeit het aantal meer mature start-ups dat zich kandidaat stelt om deel uit te maken van The Birdhouse. De gemiddelde start-up uit deze zesde lichting bestaat al twee jaar en draait een maandelijkse omzet van ruim 18.500 euro. Bij de eerste lichting was dat meestal nog 0 euro.
“Ook start-ups met al enige ervaring beseffen dat ze nood hebben aan ondersteuning”, verduidelijkt CEO en oprichter Jan-Willem Callebaut. “Vooral het ophalen van kapitaal is een drempel waar veel start-ups niet op hun eentje over geraken. Maar ook marketing-, sales- en andere skills zijn voor elke start-up een uitdaging. De meeste founders zijn gespecialiseerd in één domein, en plots moeten ze het hele pakket zelf doen. Bij The Birdhouse dompelen we start-ups op een half jaar tijd onder in alle aspecten van het ondernemen.”
Benieuwd wie de start-ups zijn van de zesde lichting in Gent? We stellen ze hier al even kort aan u voor, maar binnenkort kan je opnieuw een reeks leuke interviews met deze innoverende bedrijven verwachten.
Get Driven
Get Driven is een app waarbij gescreende en opgeleide chauffeurs in uw wagen komen rijden. In een paar klikken boek je een driver die plaats neemt in uw wagen, waar en wanneer dan ook. Get Driven zorgt ervoor dat reistijd wordt omgezet in werktijd of biedt een oplossing voor alcoholgebruik in het verkeer.
Karaton
Karaton is een educatief avonturenspel dat een echte game-ervaring en gepersonaliseerde educatie combineert in een tool om kinderen op een leuke en interactieve manier te leren lezen en schrijven. Ouders hebben bovendien een platform waarop ze alle oefeningen op maat kunnen zien en hun vooruitgang opvolgen. Kinderen wereldwijd leren lezen en schrijven door middel van games is hun doel.
Heftig
Heftig is een professionele website-oplossing voor bedrijven en organisaties. Dankzij Heftig kunnen gebruikers zonder technische kennis een professionele website bouwen en lanceren. Klanten van Heftig krijgen voor slechts één euro per dag een website die technisch te vergelijken valt met een maatwerk-website van 10.000 euro. Vandaag heeft Heftig meer dan 300 klanten, van beursgenoteerde bedrijven als Barco, tot de zelfstandige ondernemer of vzw op de hoek van de straat.
Cardify
Cardify maakt het snelste visitekaartje ooit. Via één enkele fysieke kaart kan je bliksemsnel je contactgegevens met anderen delen en hen, zonder app noch account, in staat stellen ook hun gegevens met je terug te delen. De gedeelde gegevens worden automatisch verwerkt in de Cardify applicatie of in je CRM-systeem. Ook de ontvanger kan kiezen waar hij de gegevens opslaat. Zo bespaar je beiden tonnen van tijd, worden papieren visitekaartjes compleet overbodig én heb je de meest innovatieve conversatiestarter.
F&B team
Via artificiële intelligentie zorgt “The Connected Kitchen”-Tool van F&B TEAM ervoor dat een professionele keuken optimaal beheerd wordt. Via een applicatie heb je realtime inzichten in de energieverbruiken van je professionele keukens, kooklijnen, koelingen of individuele toestellen. Door deze slimme applicatie word je verwittigd bij operationeel verkeerde gebruiken van de keukentoestellen of potentiële technische problemen. Een actieplan en verbeteringsvoorstellen worden uitgewerkt om enorme energiebesparingen te realiseren.
TreeSpoke
Bij TreeSpoke ontwerp je zelf je perfecte boekenkast op maat. In de online configurator kan je met enkele muiskliks een ontwerp helemaal aanpassen aan jouw wensen. Bij elke wijziging krijg je onmiddellijk een visualisatie in 3D en een passende prijsofferte. Na bestelling wordt jouw unieke creatie gemaakt door een meubelmaker in België en als bouwpakket aan huis geleverd.
Pastati
Na een jarenlange carrière in het bedrijfsleven werd Kristl De Loose door plotse doofheid gedwongen een nieuwe uitdaging te zoeken. Het resultaat is een bijzonder bedrijf dat verse pasta en ravioli’s maakt op bestelling. PASTATI is bovenal een sociale onderneming geworden waar kwaliteit, duurzaamheid en sociale tewerkstelling voorop staan. Om haar productie te realiseren heeft PASTATI een ver doorgedreven partnerschap met het maatwerkbedrijf (vroeger beschermde werkplaats) AAROVA in Oudenaarde.
Mindspeller
Mindspeller biedt adverteerders schaalbare neuromarketing software ter optimalisatie van de merkwaarde. Merken worden kwantitatief gepositioneerd en gemonitord in een uniek netwerk van onderbewuste associaties. Dat laat de Mindspeller AI toe om de adverteerder te inspireren met originele campagnethema’s die het merk objectief linken met de impliciete doelen van de consument. Daarnaast biedt Mindspeller met Copy Optimizer™ een innovatieve tekstverwerker die copywriters helpt om de gewenste merkassociaties te versterken.