Afbeelding3 Foto David Van Hecke

Terwijl andere bakkers stoppen, starten Eva en Eray nieuwe bakkerij

GENT - Terwijl veel bakkers net stoppen wegens de hoge energieprijzen of de zware stiel, hebben Eva en Eray Ciftci dit weekend hun eigen bakkerij geopend. “Pita - en kebabzaken zijn er genoeg. De buurt had nood aan goede bakkerij.” In de rekken vind je brood, taart, belegde broodjes en ook Turkse specialiteiten.

“De energierekeningen zijn hoog en een nieuwe bakkerij opstarten is niet evident. Dat weten we maar al te goed, maar we willen positief zijn. De situatie zal wel opnieuw kalmeren en je moet soms lef en durf tonen in het leven. Met onze ervaring zijn we bereid een risico te nemen en er vol voor te gaan.”

Aan het woord is Eva Ciftci (46). Samen met haar man Eray (53) heeft ze zaterdag bakkerij en tearoom Eva geopend in Sint-Amandsberg, op de hoek van de Antwerpsesteenweg en de Kleine Schuurstraat. Eva groeide op in België en leerde Eray kennen op vakantie in Turkije. “Hij verhuisde mee naar België en we zijn al dertig jaar getrouwd.”

Gemis in buurt

Het duo groeide uit tot een rasecht ondernemerskoppel. In 1999 openden ze een juwelierswinkel in de Sleepstraat. Daarna baatten ze een vestiging van Leonidas uit, een van Délifrance en de jongste vijf jaren serveerden ze wafels en ijs in Salon de Gaufres. Door corona besloten ze de boeken te sluiten.

“Het bleef kriebelen om iets te ondernemen en we wilden graag iets in Sint-Amandsberg te doen”, zegt Eva. “We hadden de ervaring van Délifrance en besloten onze eigen bakkerij te beginnen. De buurt heeft daar ook nood aan. Kebab- en pitazaken heb je genoeg, maar een bakker werd gemist.”

Turkse specialiteiten

Na een jaar van renoveren openden ze zaterdag de deuren van hun vernieuwde hoekpand. Het brood wordt voorzien door bakkerij Van Hecke. Voorts vind je er koffiekoeken, taart, gebak en belegde broodjes. In de zaak zelf zijn twintig zitplaatsen. “Zo kan je hier genieten van koffie en iets lekkers.”

Eva en Eray zijn trots op hun nieuwe zaak. “De opening was een groot succes, we konden de vraag amper bijhouden. We zijn ambitieus en willen groeien. Op de kaart zullen we in de toekomst ook meer Turkse specialiteiten brengen om ons aanbod verder uit te breiden.”