Van de Velde Foto: RR

Terugval verkoop badpakken en bikini’s kost Van de Velde omzet- en winstdaling

Het slechte weer heeft volgens lingerieproducent Van de Velde gewogen op de verkopen van het bedrijf tijdens de eerste zes maanden van 2024. Vooral de vraag naar badpakken en bikini's had last van het slechte weer in de Benelux en Duitsland.

Concreet zakte de omzet in de eerste zes maanden van het jaar met vijf procent tot 116,2 miljoen euro. De brutowinst (ebitda of winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) daalde 15 procent tot 32 miljoen euro. De nettowinst viel terug van 22 naar 19,7 miljoen euro.

Ceo Karel Verlinde spreekt van een moeilijk voorjaar voor de hele modesector, waarbij het bedrijf erin slaagde zijn marktpositie te “verscherpen”. De tweede jaarhelft zal “een stuk beter” zijn, zo is de verwachting. Intussen werkt de groep ook aan technologische vernieuwing. Zo zullen onlineklanten binnenkort via hun smartphone hun correcte maat kunnen bepalen.

Van de Velde is het bedrijf achter de lingeriemerken PrimaDonna, Marie Jo en Sarda.