De groep Ter Beke uit Waarschoot, die gespecialiseerd is in vleeswaren en bereide gerechten, boekte in 2015 een omzet van 396,3 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar voordien gaat het om een daling met 3,4 miljoen euro. Tegenover deze omzetdaling met 0,9% staat echter een winststijging met 26,6%. De winst na belastingen steeg immers van 8,1 miljoen euro in 2014 tot 10,3 miljoen euro in 2015.
CFO René Stevens benadrukte bij de bekendmaking van de resultaten dat in de vleeswarendivisie de volgehouden focus op rendabiliteit van het productengamma en een doorgedreven kostenbeheersing tot een substantieel beter resultaat hebben geleid. “Ook de herlancering van het gamma bedieningsvleeswaren onder het merk Daniel Coopman en de veelbelovende ontwikkeling en uitrol van de groeistrategie op de Nederlandse markt waren positieve factoren”, geeft hij aan.
In de divisie bereide gerechten moest Ter Beke een omzetdaling van iets meer dan 4 miljoen euro laten optekenen als gevolg van het verlies van een belangrijk contract op de Duitse markt. Ook in deze divisie is er druk op de marges die volgens René Stevens noopt tot een volgehouden focus op de rendabiliteit van het productgamma en een doorgedreven kostenbeheersing.
“Maar dat betekent allerminst dat we niet meer investeren”, voegt hij eraan toe. “Dat gebeurt onder meer in efficiëntere productiemethodes in onze productievestiging in Wanze, maar ook via de opstart van de productie in de Poolse joint venture The Pasta Food Company. We hebben ook een uitgebreid marktonderzoek gedaan in België, Nederland, Engeland en Duitsland dat ons een goed inzicht biedt in de wensen van de eindconsument. Dat inspireert onze afdeling onderzoek en ontwikkeling om voort gericht te blijven werken aan vernieuwende producten en concepten.”