MERELBEKE – Naar aanleiding van de Nationale Thuiswerkdag die vandaag plaatsvindt, spraken we met Strukton Rail, één van de belangrijkste spooraannemers van België. Sinds begin 2016 heeft Strukton Rail een formeel kader rond ’telewerk’, waardoor bedienden de mogelijkheid krijgen om 2 halve dagen, of 1 volledige dag per week van thuis uit of een door hen gekozen werkplek te werken. Een uniek systeem binnen de bouwsector dat bijzonder positief onthaald werd.
Strukton Rail maakt deel uit van de internationale Strukton Groep. Hun ervaren teams verzorgen de aanleg en vernieuwing van sporen, signalisatie en bovenleidingen voor opdrachtgevers zoals Infrabel, NMBS, De Lijn, de Brusselse MIVB en de Waalse TEC. An Muylaert, HR Manager Strukton Rail: “Wij stellen ongeveer 150 medewerkers tewerk. Ons team van bedienden bestaat hoofdzakelijk uit ingenieurs die de taken van project engineer, site leader, project manager, calculator of surveyor waarnemen en de voorbereiding verzorgen en voortgang bewaken van de projecten.”
Formeel kader
“Het satellietwerken op onze werven was een vanzelfsprekendheid voor onze technische bedienden, en werd reeds 8 jaar geleden uitgebreid naar de administratieve medewerkers. Sinds begin 2016 heeft Strukton Rail ook een formeel kader rond ’telewerk’, waardoor bedienden de mogelijkheid krijgen om 2 halve dagen, of 1 volledige dag per week van thuis uit of een door hen gekozen werkplek te werken. Dit werd bijzonder positief onthaald, en heel wat bedienden maken hiervan ook graag gebruik”, aldus Muylaert.
Vertrouwen in beide richtingen
“Strukton Rail heeft een zeer open bedrijfscultuur waar veel flexibiliteit gevraagd wordt van werknemers, maar waarbij de medewerkers ook een grote mate van autonomie hebben en door hun leidinggevende dan ook eerder gestuurd worden op resultaat in plaats van op pure input. Dat laatste is een cruciale voorwaarde om telewerk te laten slagen: het vergt vertrouwen van leidinggevende en werknemer om succesvolle resultaten te boeken. Daarom moeten van begin af aan duidelijke afspraken en doelstellingen bepaald worden.”
Alleen maar voordelen
“Telewerk zorgt ook voor een betere balans tussen werktijd en privéleven”, vervolgt An. “Onze medewerkers stellen het op prijs dat ze kunnen telewerken en zijn geëngageerder. Ze zijn minder frequent ziek en het helpt ons als bedrijf ook om talent aan te trekken en aan boord te houden binnen een toch wel moeilijke sector. Binnen onze organisatie kennen we dan ook nauwelijks personeelsverloop.”
Niet over één nacht ijs
“Bij de invoering van telewerk zijn we echter niet over één nacht ijs gegaan”, besluit An. “We hebben duidelijk bepaald welke functies in aanmerking komen, hiervoor een duidelijk formeel kader d.m.v. een policy gemaakt en voor een goede, duidelijke communicatie met onze medewerkers gezorgd. Bovendien geldt ook de regel dat vergaderingen en teamactiviteiten steeds voorgaan op telewerk.”