GENT/SINT-DENIJS-WESTREM – Taxichauffeur Joeri Cools (47) en voormalig garagehouder Geert De Paepe (50) starten samen hun eigen Gentse biermerk op. Vanuit hun hoofdkantoor in Sint-Denijs-Westrem willen ze het komende jaar een half miljoen flesjes ‘Coucou’ verdelen. “Het is een pilsje met weinig alcohol. Men kan er gerust een paar drinken zonder zich zorgen te moeten maken over alcoholcontroles.”
Gent heeft geen enorm grote biercultuur. Er zijn een aantal zware bieren, maar tot nu toe was ’13′ het enige Gentse pilsbier op de markt. Daar komt nu een concurrent bij. “We spelen in op de grote vraag die er is”, legt Joeri uit. “Alle grote bierbrouwers gooien zich op de markt van bieren met een laag alcoholpercentage. Bieren zonder alcohol krijgen vaak hun biersmaak door toevoegingen. Coucou is een écht bier al heeft het maar 2,8% alcoholgehalte. Een bier maken met zo’n laag alcoholgehalte is een hele uitdaging, maar het is ons na een jaar proberen en bijschaven toch gelukt. Coucou bevat toetsen van vlierbloesem en walnoten. Zeer verfrissend en licht.”
Glutenvrij
Het bier is behalve alcoholarm ook nog eens glutenvrij. “Van gluten kan men een overbelaste maag krijgen. Ook naar glutenvrij bier is er steeds meer vraag”, aldus Joeri. Het bier wordt niet in Gent gebrouwen maar wel in Menen. “Maar het is hier in Gent ontwikkeld en we verdelen het vanuit Sint-Denijs-Westrem.”
Garage als uitvalsbasis
Taxi-chauffeur Joeri vond een partner in Geert De Paepe. Deze runde voorheen twee garages, één langs de N60 en één in de Hogeheerweg in Sint-Denijs-Westrem. Die locatie in Sint-Denijs-Westrem doet nu dienst als uitvalsbasis voor de bieren Coucou en Libidus.
Beide bierliefhebbers willen elke drie maanden zeker 100.000 flesjes Coucou aan de man brengen. “Mijn vorige bier Libidus was al te koop op 100 verkooppunten, voor Coucou moeten dat 300 tot 400 verkooppunten worden”, zegt Joeri. De meeste Gentse grote bierhandels hebben intussen hun eerste levering Coucou gekregen.
“Op termijn zouden we graag onze eigen brouwerij beginnen maar dat is een plan op lange termijn. Nieuwe biermerken beginnen vaak bij bestaande brouwerijen en pas als ze succesvol worden, starten ze hun eigen productie.”
Meer info: www.coucoubier.be
BRON: Erik De Troyer – Het Nieuwsblad