Natuursteenverwerkingsbedrijf Van den Weghe uit Zulte is nationaal en internationaal aan een enorme opgang bezig. Het bedrijf opende afgelopen lente nog een showroom in Knokke en weet steeds meer designers, architecten en particulieren te bekoren met uiteenlopende projecten in natuursteen, die gaan van gedurfd minimalistisch tot rijkelijk klassiek.
Van den Weghe gooit onder impuls van bedrijfsleider Tanguy Van Quickenborne ook internationaal bijzonder hoge ogen. Recent nog maakte het bedrijf bijvoorbeeld nog bekend dat het is uitverkoren om mee te bouwen aan een Aziatische versie van het Louvre in Abu Dhabi. Eerder al kon het met innovatieve projecten de meest veeleisende klanten verleiden in grote wereldsteden als New York, Tel Aviv, Parijs, Madrid, Génève en Amsterdam.
Tanguy Van Quickenborne heeft afgelopen zomer in alle stilte ook het Brusselse bedrijf Emaillerie Belge overgenomen. “Aanvankelijk zag ik dat eerder als een zijproject”, zegt hij. “Maar ik begin steeds beter mogelijkheden te zien om email en natuursteen met elkaar te verbinden.”
Emaillerie Belge is een op en top Belgisch bedrijf dat opgericht werd in 1920 en groot werd met de productie van kleurrijke emailborden, die men ook nu nog af en toe in cafés ziet. In de beginjaren produceerde dit bedrijf een heel gamma aan producten, gaande van fietsplaten tot en met kachels en fornuizen. Op een reclamefolder uit de jaren 30 staan namen van heel bekende firma’s, zoals Minerva, Gevaert, Pfaff, Castrol, Martini, Chaudfontaine, Spa, Sunlight, Solo en Banania. Ze lieten allemaal borden, asbakken, dienschalen of ander fraais maken door de Emaillerie Belge.
“Email blijft een fantastisch product”, zegt Tanguy Van Quickenborne nog. “We zijn momenteel voor de emaillerie nog een nieuwe vestigingsplaats aan het zoeken, liefst aan de rand van Brussel. Van zodra we die gevonden hebben, zullen we beginnen te werken aan nieuwe toepassingen. Ik ben ervan overtuigd dat er heel wat marktmogelijkheden voor bestaan.”