Knipsel Van links naar rechts: Jules, Nathan en François. Foto Taito

Taito bouwt driewielige steps die tramsporen trotseren: “We willen alle auto’s uit de stad”

GENT - Wie zich regelmatig met de fiets verplaatst in de Gentse binnenstad, reed misschien wel eens vast in het kluwen van tramsporen of tussen losliggende kasseien. Drie Gentse ondernemers kwamen met de oplossing: een driewielige step die comfortabel, veilig en eenvoudig herstelbaar is. Tot enthousiasme van het brede publiek, zo blijkt, want met hun crowdfunding haalden ze drie keer het beoogde bedrag op. Maar de honger van het team achter Taito is nog niet gestild. "We willen alle auto's uit de stad."

Taito is een Japans leenwoord van het Engelse ’tight’ of ‘strak’. “Het is een knipoog naar het minimalistische ontwerp van de step”, vertelt Jules Dobbelaere (29), die het project in 2019 uitdacht tijdens een citytrip. Net zoals Newton zich over de zwaartekracht boog toen hij zich liet verrassen door een appel op het hoofd, zo ook kwam Jules op het idee van een comfortabele step wanneer hij zich vastreed op een Brusselse kasseistrook.

“Als je met een klassieke step op een kasseienstrook rijdt, ontbreekt het totaal aan comfort en stabiliteit”, gaat Jules verder. “De trillingen van het wegdek stromen door heel het lichaam. Dat kon beter, dacht ik.”

Steps binnen het deelsysteem gaan vaak maar vier maanden mee.

Jules Dobbelaere

Geprikkeld door het idee nam Jules, zelf handelsingenieur van opleiding, twee vrienden onder de arm met technische knowhow. Nathan De Baets (27) en François Desmet (25) zijn beiden burgerlijk ingenieur en ontfermden zich over de productontwikkeling. “Het idee om een betere step te maken, komt dan misschien wel van mij, maar de uitwerking ervan gebeurde door het volledige team. Dankzij hen is de gepatenteerde uitvinding van het veringssysteem tot stand gekomen, samen met het volledige ontwerp.”

Modulair model

“We ontwikkelden een elektrische step met drie wielen waarmee je comfortabel in de binnenstad kan rijden. We vonden het ook belangrijk dat je onze step eenvoudig kan herstellen, dus kozen we voor een modulair model. Steps gaan in het deelsysteem vaak maar vier maanden mee: dat is geen duurzaam systeem.”

 

“We ontwikkelden een elektrische step met drie wielen waarmee je comfortabel in de binnenstad kan rijden.” Foto Taito

Om de veiligheid van de step op punt te stellen, nam het drietal de proef op de som. “We zijn met onze step een aantal keren over de tramsporen gaan rijden. En kijk: we kwamen geen enkele keer vast te zitten. De step is ook uitgerust met een toeter en pinkers.”

LEES OOK. Gentse start-up TAITO lanceert nieuwe generatie e-steps.

De echte lancering kwam er dan eerder dit jaar met een crowdfunding en een resem testevents. Ze haalden daarmee bijna 65.000 euro, drie keer het beoogde bedrag. “Mensen vonden het heel plezierig om ermee te rijden, net alsof ze op de latten stonden in een ski-gebied. Dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht.”

LEES OOK. Gentse start-up TAITO bereikt meer dan 3 keer crowdfunding-doel.

Stepmarkt met potentieel

Vanuit hun uitvalsbasis in de Willem Wenemaerstraat – het huis van Nathan – zet Taito nu de weg naar de honderd verkochte steps in. Voor de productie kijkt het vooral naar eigen land. “We werken samen met het maatwerkbedrijf Vlotter in Niel. Aan het hoofd staat iemand die zijn strepen heeft verdiend bij fietsenfabrikant Ridley: ze hebben dus veel ervaring met assemblage van dergelijke voertuigen. Dat we ons op die manier mee inschakelen in het sociale project van Vlotter maakt ons super enthousiast!”

 

Achter Taito staat intussen een heel team. Foto Taito

“Volgend jaar willen we de Franse steden veroveren zoals Parijs, Lyon en Marseille. In Frankrijk is er veel potentieel in de stepmarkt. We willen ons product in zoveel mogelijk steden introduceren, maar daarvoor moeten we natuurlijk onze capaciteit opschalen. Daarom bereiden we ook een nieuwe kapitaalronde voor.”

“Ons finale doel moet zijn: alle auto’s uit de stad krijgen. Maar dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat mensen een veilig en comfortabel alternatief hebben. We spelen met het idee om daarvoor nog andere innovatieve producten te ontwikkelen.” Over Taito is het laatste woord dus nog niet gezegd.