naamloos

Taalbureau Scriptorij schrijft de tien geboden van het bos

10Van 9 tot 16 oktober vindt De Week van het Bos plaats. Talloze bosliefhebbers, -gidsen, -wachters, gemeenten en verenigingen bieden dan een uitgebreid aanbod aan bosactiviteiten. De Week van het Bos is het sociale instrument bij uitstek om de doelstellingen van het bosbeheer te realiseren. Om De Week van het Bos extra te promoten gaf het Agentschap Natuur en Bos aan het Gentse copywritingbureau Scriptorij, geleid door Bavo Van Landeghem, de opdracht om “De 10 geboden van het bos” te schrijven. En dat was een taak waar het bedrijf zich met plezier van kweet.

“Niet wat je zegt, maar hoe je het zegt is de sterkte van taal” geeft Bavo Van Landegehm aan. “We worden elke dag geconfronteerd met een informatietsunami en net daarom waarderen we de kunst van een eenvoudige en heldere boodschap. De kunst bestaat erin om met een juist gekozen opeenvolging van woorden de juiste actie te bereiken.”

Scriptorij helpt organisaties niet alleen met copywriting, maar ook met  zogenaamde verbal branding. “Wat is het taal-DNA dat in hun organisatie verweven zit?”, zegt Bavo Van Landeghem. “Door daarnaar op zoek te gaan en die betrokken woorden te claimen is het mogelijk om bij de doelgroep een maximale impact te krijgen. Op die manier vertalen we elke boodschap naar een wervelend verhaal. Een verhaal dat aanspreekt; blijft plakken en doet reageren.”

Voorts geeft Scriptorij ook een opleiding wervelend schrijven die al door een zevenhonderdtal deelnemers is gevolgd. Tijdens die opleiding ontdekken deelnemers negen praktische technieken die hen helpen om een heldere tekst op papier te zetten. De volgende keer dat Scriptorij deze opleiding verzorgt is op 13 oktober in Gent.