MERELBEKE – Lidl België ontwikkelde vorig jaar een nog eerlijker alternatief dan de klassieke Fairtrade-chocolade: ‘Way to Go!’. De supermarktketen kon nu ook zijn Nederlandse, Duitse en Britse collega’s overtuigen deze variant te verkopen, waardoor Way to Go! dit jaar in 2.000 winkels te vinden is. Duizend boeren uit Ghana krijgen hierdoor bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie nog een extra premie van Lidl die rechtstreeks wordt geïnvesteerd in projecten op het terrein.
De Belgische consument kan de ‘Way To Go!’-chocoladetabletten smaken. Op enkele maanden tijd is al 60 ton van de eerlijke chocolade verkocht in België. Daarvoor was zo’n 25 ton cacao nodig. Maar Lidl België gaat nog een stap verder.
Om op grotere schaal iets te kunnen betekenen, wil het de afzetmarkt vergroten en andere landen overtuigen ‘Way To Go!’ te verkopen. Lidl Nederland was al van bij het begin overtuigd, waardoor het bereik van het project meteen werd uitgebreid. Ook Duitsland en het Verenigd Koninkrijk legden recent de ‘Way to Go!’-tabletten in hun winkelrekken.
Bij de start ondersteunde Lidl met ‘Way To Go!’ rechtstreeks 440 boeren uit Ghana. Door het succes van het project en het enthousiasme van de cacaoboeren bereikt de supermarktketen nu in totaal duizend boeren. Dat aantal zal de komende maanden alleen maar toenemen, gezien de ambitie is om verder uit te breiden naar alle andere Lidl-vestigingen in Europa.
Professionaliseren voor hoger rendement
Abdulahi Aliyu van Rikolto (het vroeger Vredeseilanden): “Dat de chocolade nu op zulke grote schaal verkocht kan worden, is een immense stap vooruit op de weg naar een duurzame cacaoketen. Samen met Lidl, Kuapa Kokoo en Fairtrade ondersteunen we de boeren om naast cacao ook andere economische activiteiten op te starten, zoals de productie van rijst, honing en zeep als aanvulling op hun cacao teelt. Anderzijds worden de boeren begeleid in het professionaliseren van hun oogsttechnieken. Zo kunnen de boeren een aanzienlijk hoger rendement halen uit hun productie. Beide projecten zijn mogelijk dankzij de extra premie en moeten ertoe leiden dat de inkomens van de cacaoboeren op korte tijd aanzienlijk zullen toenemen en hen zo uit de armoede kan helpen.”
“Fier op Belgisch idee”
Het idee om de ‘Way to Go!’-chocolade te verkopen en zo honderden cacaoboeren te steunen, is bedacht door de experten van de afdelingen inkoop en duurzaamheid bij Lidl België in Merelbeke. Dit initiatief kadert in de strategie van Lidl om het assortiment elk jaar tien procent duurzamer te maken. In 2019 was Lidl bovendien grootste Fairtrade-retailer van België.
“Zulke verregaande initiatieven als ‘Way to Go’ kunnen we alleen maar toejuichen. Lidl toont aan dat het perfect mogelijk is om een succesvol product op de markt te brengen met bijzonder hoge ambities op vlak van duurzaamheid”, zegt Nicolas Lambert, directeur Fairtrade België.
“We zijn fier dat we dit Belgische idee nu ook Europees kunnen uitrollen en de impact op de cacaoboeren nog kunnen vergroten. Dit project past volledig in onze duurzaamheidsstrategie en draagt ook rechtstreeks bij aan het charter ‘Beyond Chocolate’ dat Lidl mee ondertekende. Daarin verbindt de Belgische chocoladesector zich ertoe om tegen 2025 100% duurzame chocolade te produceren en tegen 2030 een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren te voorzien”, aldus Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl.