GENT – 10 studenten van de Arteveldehogeschool zijn samen met studenten van andere (buitenlandse) hogescholen op handelsmissie in Thailand. Vandaag 11 maart vindt er in Bangkok een handelsbeurs plaats waar de studenten Internationaal Ondernemen er in totaal 26 bedrijven zullen vertegenwoordigen. Ze stellen er de producten van hun opdrachtgevers voor met een duidelijk doel: export naar Thailand.
Op zaterdag 4 maart vertrokken 10 studenten Internationaal Ondernemen aan de Arteveldehogeschool samen met begeleidende docente Bedrijfsmanagement Eef Scheerlinck naar Thailand om er als echte consultants de markt te verkennen. Hoogtepunt van de handelsmissie was de internationale handelsbeurs die vandaag plaatsvond. De beurs is voor de studenten de kers op de taart na een periode van desk en field research en het opstellen van een exportplan.
“Voor de studenten is dit echt een bijzonder project. Het is geen schoolse taak maar de ‘real deal’. We zijn ervan overtuigd dat dit een ervaring is die ze nooit zullen vergeten. De studenten breiden hun netwerk uit, oefenen hun communicatieskills in een pitch, gaan uit hun comfortzone, passen internationaal ondernemen toe in de praktijk en scherpen hun interculturele competenties aan. Het ideale visitekaartje voor hun cv”, zegt docente Eef Scheerlinck.
Oost-Vlaamse bedrijven
In totaal vertegenwoordigen de studenten maar liefst 26 Belgische en Nederlandse bedrijven. Onder hen zijn ook het Oost-Vlaamse Contractify uit Sleidinge, dat gespecialiseerd is in contractmanagement via een cloud based softwareoplossing, juweelontwerpster Nancy Allewerelt uit Lochristi en lingeriegigant Van de Velde uit Schellebelle. De studenten helpen deze bedrijven onder andere met hun exportplannen naar Thailand.
Cultuurverschillen
Student Bram Vergauwen vanuit Bangkok: “De handelsmissie biedt een unieke ervaring om als student internationaal ondernemen de markt van een andere cultuur te ontdekken. Met het high-end juwelen bedrijf Nancy Allewerelt, zijn wij op zoek naar bedrijven die de internationale collecties willen verkopen. Verder willen we influencers vinden om brand-awareness te creëren voor het merk Nancy Allewerelt. Cultuurverschillen spelen hier een zeer grote rol. Goede begeleiding en een vooraf opgesteld marktonderzoek hebben er voor gezorgd dat we met trots kunnen terugkijken op de resultaten die we hier in Bangkok al hebben neergezet.”
De organisatie van deze handelsmissie kwam voor de vijfde keer tot stand via samenwerking tussen verschillende Belgische en Nederlandse hogescholen van het Businet netwerk. Later dit jaar volgt ook nog een handelsmissie naar Durham. Ten slotte is ook Flanders Investement & Trade een belangrijke partner tijdens deze handelsmissie.