Student-ondernemer legt brouwers het vuur aan de schenen

bierprotestJens Corijn liet als student-ondernemer al eerder van zich spreken. Hij richtte eerst Grabble.be op, een webshop die zich specifiek richt op studenten, en haalde vervolgens de natonale nieuwspagina’s met de oprichting van Blok & Fok, de eerste sekswebshop voor en door studenten.

Nu laat hij opnieuw van zich horen met de website Bierprotest.be. “Hoe je het ook draait of keert”, zegt hij, “bier neemt een belangrijke hap uit het studentenbudget, zeker als je weet dat de prijs van een pintje de laatste acht jaar met liefst 30% is gestegen. Om te proberen ervoor te zorgen dat die hap wat minder groot wordt, hebben we een site opgericht waarop we zoveel mogelijk studenten willen samenkrijgen om zo groepsaankopen te kunnen doen bij de brouwer die ons de beste prijs gunt. Uiteindelijk zijn studenten nog altijd de belangrijkste klantendoelgroep van de brouwers.”

De mosterd voor hun plan halen Jens Corijn en zijn kompanen dus ze bij de bestaande groepsaankopen van onder andere gas en elektriciteit. Die bleken meteen heel effectief en de initiatieven worden dan ook jaar na jaar populairder.

“We zijn er ons van bewust dat we een gevecht voeren tegen grote spelers”, zegt Corijn.  “Maar eendracht maakt macht. Op maandag 12 oktober sluiten we de lijst af en gaan we met de grote pilsbouwers onderhandelen over mogelijke kortingbonnen. Tegen het einde van de maand hopen we een deal te hebben.”

Op zondagmorgen 11 oktober had de site alvast al 4.646 intekenaars geregistreerd. Dit ondernemende initiatief is een mooie illustratie van hoe consumenten steeds meer zelf de teugels in handen proberen te krijgen en zich niet langer schromen om de strijd aan te gaan tegen grote namen uit de industrie.