Verkeersveiligheid en -leefbaarheid in het gedrang
Het college van burgemeester en schepenen weigerde in september 2020 de omgevingsvergunning voor het project van Vanhee. De aanvrager tekende vervolgens beroep aan. De provinciaal omgevingsambtenaar stelt in zijn verslag voor om Lukona nv een omgevingsvergunning onder voorwaarden te verlenen. De provincie Oost-Vlaanderen heeft nog niets beslist.
Milieuorganisatie Climaxi maakt zich ernstig zorgen: “Het departement Mobiliteit en Openbare werken van de Vlaamse Overheid stelt heel wat vragen in diens advies over de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid van de Gaverstraat. Ook worden vragen gesteld over het kruispunt met de Guilleminlaan, dat helemaal niet aangepast is voor dergelijk verkeer. Bovendien is de weginfrastructuur niet voorzien op extra vrachtvervoer en kan ze geen veilige toegang/doorgang garanderen. De site ligt in een afgelegen hoek met veel omwonenden, zonder veilige aansluiting.”
Overstromingsgebied
Doorslaggevende factor voor Climaxi si het feit dat de gehele site in overstromingsgebied ligt. “Het vloerpeil van de geplande bedrijfsunits is zelfs nog 30 cm lager dan het vloerpeil van het destijds geplande mega-shopping center. Het zou veel beter zijn om van de site een waterbuffer te maken”, vindt Climaxi. “Door het af te graven zou het bij wateroverlast een enorme meerwaarde in de bescherming van het stadscentrum vormen. Het gaat om een volume van 200 miljoen liter water dat hier aan extra overstromingsruimte gecreëerd zou kunnen worden.”
Ook Milieufront Omer Wattez vraagt al meer dan vijftien jaar om dit gebied terug te transformeren tot Dendermeersen.