Samenindenhof-2191506

Streekfonds Oost-Vlaanderen neemt een vliegende start: al meer dan € 32.000 ingezameld

Streekfonds Oost-Vlaanderen zet in haar eerste jaar al meteen de schouders onder bijna 40 lokale initiatieven, gespreid over de hele provincie. Via een crowdfundingcampagne halen de projecten zelf de helft van het budget op. Het Streekfonds Oost-Vlaanderen verdubbelt het ingezamelde bedrag. Op enkele weken tijd is al meer dan € 32.000 ingezameld.

In oktober vorig jaar bundelden Streekmotor23, het streekfonds actief in de Vlaamse Ardennen & de Denderstreek en de Steunraad Oost-Vlaanderen hun krachten met als doel meer impact te creëren in de hele provincie.

Na een eerste projectoproep kwamen tientallen initiatieven tot bij het streekfonds, allen met een duidelijke link om bewoners en de omgeving met elkaar te verbinden. Een jury selecteerde uiteindelijk 29 projecten. Het gaat bijvoorbeeld om vergroening van de speelplaats die meteen ook buurtpark wordt, een bio-boerderij die mensen met een burnout opvangt, samen tuinieren in de buurt, duofietsen met bewoners van een psychiatrisch centrum of afval ophalen met een speciaal uitgeruste cargofiets.

Al meer dan € 32.000 ingezameld via crowdfunding

Door het opzetten van een crowdfundingcampagne zamelen de initiatiefnemers eerst de helft van hun projectbudget in. Op een creatieve manier spreken ze buurtbewoners, vrienden, vrijwilligers, ondernemers uit de buurt aan. Ze worden aangemoedigd om mee een financieel duwtje in de rug te geven aan de projecten. Zo groeit de betrokkenheid voor hun initiatief.

De teller staat na vier weken al op € 32.137, wat aantoont dat er zeer veel enthousiasme is om de voorstellen te ondersteunen.

 

Streekfonds Oost-Vlaanderen verdubbelt opgehaald bedrag

Dankzij de steun van partnerbedrijven zorgt Streekfonds Oost-Vlaanderen voor een hefboom-effect. Het opgehaalde bedrag via crowdfunding wordt namelijk verdubbeld. “Onze partnerbedrijven zien het als een verrijking om op die manier hun maatschappelijk engagement vlak bij het bedrijf te tonen”, zegt Peter Vandekerckhove, mede-oprichter en voorzitter Streekfonds Oost-Vlaanderen. “De ambitie is om jaarlijks minimum 50 projecten te ondersteunen.”

Twee nieuwe partnerbedrijven getuigen

Het Gentse bedrijf Christeyns en Aluvision uit Deinze gingen onlangs een partnership aan met Streekfonds Oost-Vlaanderen.

Valérie Bostoen, employee experience officer bij Christeyns, getuigt: “Onze werknemers zetten zich nu al in voor goede doelen. Voor dit engagement zijn we gaandeweg een meer gestructureerde aanpak aan het uitbouwen. Samen met onze dochterondernemingen willen we de Christeyns Foundation oprichten en lokale initiatieven steunen. Het aanbod van Streekfonds Oost-Vlaanderen past daarin: we hoeven het warm water niet meer uit te vinden en surfen mee op hun ervaring.”

Ann Vancoillie, gedelegeerd bestuurder van Aluvision: “Maatschappelijk engagement is een verrijking voor elk bedrijf. Enkele bevriende ondernemers spraken mij aan over #Regiokracht en ik was meteen overtuigd. Eerlijk gezegd wist ik niet dat er vlak bij ons bedrijf en in mijn eigen leefwereld zich zoveel mooie initiatieven aandienden.”

“Vooral de lokale impact charmeerde ons”, vervolgt Valérie Bostoen. “We hebben een lange geschiedenis in Gent en we vinden de connectie met de stad heel belangrijk.”

Ann Vancoillie vult aan: “Ook de keuze voor crowdfunding is slim. Dat bevordert de betrokkenheid en de motivatie van iedereen die geeft of ontvangt. Ik was trouwens aangenaam verrast door de bevlogenheid van de initiatiefnemers van de projecten. Zij zijn vaak vrijwilligers, maar moeten net als ondernemers al hun skills gebruiken om zichzelf bekend te maken, geld in te zamelen en professioneel te werken.”

Partner van het eerste uur

La Lorraine Bakery Group is van bij het begin structurele partner van #Streekmotor23, de regionale werking in het zuiden van Oost-Vlaanderen. Met grote bakkerijen in Erpe-Mere en Ninove is La Lorraine Bakery Group een belangrijke werkgever en stevig ingebed in de streek. Het engageerde zich meteen als structurele partner van #Streekmotor23. Dat past in de strategie van het bedrijf, vertelt Nele Van Malderen, director corporate communication & sustainability.

“We doen het goed en we creëren economische welvaart in de regio, maar we willen meer doen dan alleen maar groeien. Ons motto is ‘better bakery, better life together’. Die visie vinden we terug in #Streekmotor23. Daarom bieden we structurele steun.”

Daarnaast wil het bedrijf ook zijn werknemers warm maken om een handje toe te steken. Nele Van Malderen: “Medewerkers verwachten steeds vaker dat hun werkgever ook een maatschappelijke rol speelt. Bovendien zijn ze ook sterk verbonden met projecten uit hun eigen straat, gemeente en streek. Zodra het weer kan, zullen we hen betrekken bij de projecten van #Streekmotor23 en de kans geven om er mee hun schouders onder te zetten.”

Lees de volledige getuigenissen hier: Christeyns & Aluvison, La Lorraine Bakery Group. Zelf zin om partner te worden? Neem dan contact op via info@streekfondsoostvlaanderen.be