Charlotte De Cock en haar broer Jozef bliezen in 2017 nieuw leven in de oude dorpsbrouwerij Verbeeck-Back van Tielrode. In de kelders bleken nog een aantal schatten te liggen, waaronder ook één flesje van het originele bier van Jules Verbeeck en Laura Back. Het lag er al vijftig jaar onaangeroerd, sinds de sluiting in 1966. Het brouwersteam van KEREL en een team van Belgische experten analyseerden de inhoud om het gist-DNA te achterhalen. De brouwerij werd helemaal vernieuwd en vooral het idee van de nieuwe brouwers was vernieuwend.
“We vonden dat er op de markt al traditioneel bier genoeg was”, zegt Charlotte De Cock, die vandaag de dagelijkse leiding heeft over de brouwerij. “We wilden dan ook vooral iets helemaal anders doen. Niet het zoveelste traditionele bier, gebrouwen door paters of monniken.”
De baseline ‘Untouched by monks’ was geboren, een hippe branding kwam erbovenop, en een paar unieke bieren volgden. Het gamma van VBDCK BREWERY telt inmiddels al 8 verschillende KEREL bieren, gaande van een IPA met pompelmoessmaak tot een Organic Pale Ale.
Van vlees naar bier, een succesverhaal
Toch was bier geen voor de hand liggende keuze voor Charlotte en Jozef. “We komen eigenlijk uit een familie van vleeswaren en zouden hier oorspronkelijk in verder gaan. Toen mijn broer en ik ons oog lieten vallen op het unieke pand in Tielrode, dat een oude brouwerij bleek te zijn, waren we echter instant verliefd. Het idee om de voormalige brouwerij opnieuw op te starten was geboren.”
Spijt van deze beslissing heeft het duo beslist niet. KEREL is van dag één een succesverhaal. In het eerste jaar werden 150.000 flessen verkocht, dit jaar (in jaar vier) waren dat er eind deze zomer al 850.000. De verwachting is dat 2021 het eerste jaar wordt dat KEREL meer dan 1 miljoen flessen zal verkopen. Ondertussen is KEREL al verkrijgbaar in tien landen, waaronder Nederland, Denemarken, Italië, maar ook Japan, China, Rusland, Chili, …
Dit jaar werden nog negen nieuwe tanks toegevoegd aan de productie, waardoor de capaciteit is verdubbeld tot 2,5 miljoen flessen. Dit om de stijgende vraag aan te kunnen.
Vrouw in een mannenwereld
Als vrouw tussen al het mannelijk biergeweld in ons land, heeft Charlotte De Cock ondertussen wel haar plek verdiend. Zo werd ze onlangs nog tot Heraut geslagen bij Biergenootschap der Lage Landen en heeft ze sinds eind 2018 ook al de titel van Ridder bij de Ridders van de Roerstok der Belgische Brouwers op zak.
“Dat was een enorme eer. Je moet namelijk genomineerd worden door andere mensen uit de brouwerswereld. Het feit dat onze kleine brouwerij, die overigens geen traditioneel bier brouwt, tot de Belgische brouwerij cultuur behoort, is toch wel speciaal”, zegt ze.
Hoewel Charlotte niet zelf brouwt, dat is de taak van haar broer die een Amerikaanse brouwersopleiding gevolgd heeft, is ze wel het gezicht van de brouwerij. “Ik doe alle andere dingen gaande van management, planning ,sales, export. Op evenementen en vergaderingen van de Belgische brouwersgemeenschap deed ik aanvankelijk alle hoofden draaien, maar inmiddels word ik zeker aanvaard. Al had ik misschien wel het gevoel dat ik mij iets harder moest bewijzen”, lacht ze.
“Toch zou het fijn zijn mochten er meer vrouwen in de sector zitten. Dat is alvast iets waar ik zelf echt voor opkom. De grote bedrijven zetten hier al op in om bepaalde quota te halen en meer vrouwen in hun management te krijgen.”
Uitbreiding assortiment
Naar de toekomst toe wil VBDCK BREWERY het aanbod vooral optimaliseren en uitbreiden. Charlotte: “We hebben sowieso onze seizoensbieren in de zomer en winter. Net als vorig jaar brengen wie dit voorjaar ook een nieuw biobier op de markt en er zullen zeker nog nieuwe creaties volgen.”
Ambitie om verder te groeien is er sowieso, al moet de locatie het toelaten. “Aangezien we midden in het dorp zitten kunnen we niet zo heel veel meer uitbreiden. Indien nodig zouden we de bottelarij wel kunnen verhuizen, maar dat is pas voor een verre toekomst”, legt ze uit. “Ten slotte zijn we ook nog met heel wat nieuwe exportlanden in gesprek.”
Unieke cadeaupakketten voor de feestdagen
Met het oog op de feestdagen lanceert VBDCK BREWERY twee unieke cadeaupakketten met de bijzondere KEREL bieren KEREL Kaishaku en KEREL Saison.
Kaishaku betekent ‘de kop eraf’ in het Japans. De naam is afkomstig van de Japanse Samurai cultuur. Als een Samurai krijger zelfmoord wil plegen, wordt hij daarbij een handje geholpen door een kaishakunin die zijn hoofd afhakt. Het drinken van Kaishaku is allesbehalve zelfmoord, maar het kan je wel een stevige genadeslag toebrengen. Het behoort toch tot de categorie van de aller zwaarste bieren, met een alcoholpercentage van liefst 15 procent.
Het blonde fruitige bier kent een lichte bitterheid door het gebruik van speciale hoppen. De gist die wordt gebruikt bij het brouwen van de Kaishaku is dezelfde gist die wordt gebruikt voor het maken van saké, de Japanse ‘rijstwijn’. Kaishaku is de perfecte drank bij bijvoorbeeld Sushi, Ramen en Edamame.
KEREL Saison is het meest verkochte bier van KEREL. Het is een blond bier (5,5% alc), lichtbitter, is heel fris en zo een echte dorstlesser. Een ‘doordrinker’ zeg maar, ideaal in combinatie met tapas, hummus en pikante gerechten.
Vanaf midden november zijn beide cadeaupakketten verkrijgbaar bij de supermarkten van Delhaize, meerdere drankenspeciaalzaken en op de webshop.