GENT – Met een legaat kan je een organisatie als Plan International België opnemen in je testament en zo een deel van je nalatenschap aan hen schenken. Een mooi gebaar dat tot voor kort te vaak gecommuniceerd werd in een sombere context, vond video performance agency StoryMe. Als video partner van Plan International België werd StoryMe gevraagd om een unieke campagne te bedenken die de legaten in een positieve context naar voren brengt.
Tone De Cooman, Creatief Directeur bij StoryMe, licht toe: “We willen aantonen dat mensen die in het verleden bepaalde kansen hebben gekregen dankzij de steun van hun achterban, nu op hun beurt via hun testament voor een achterban kunnen zorgen voor kinderen die die kansen niet krijgen. Je kan letterlijk en figuurlijk ‘blijven geven’ door je testament te plannen. Door krachtige storytelling te combineren met een authentieke cast en sterke cinematografie, maken we van dit verhaal iets positiefs om zo 60-plussers aan te sporen om een legaat met Plan International België te overwegen.”
Gevoelig onderwerp
Communiceren, en vooral adverteren, over de dood en testamenten is natuurlijk geen makkelijke taak. Het onderwerp ligt gevoelig, en de doelgroep is niet altijd even makkelijk te bereiken. Daarom kiest Plan International België er nu voor om het professioneel aan te pakken met het StoryMe team, dat naast het creatief concept ook een media strategie uitwerkt om de doelgroep van 60-plussers te kunnen bereiken. Enerzijds zal de video online ingezet worden door het Performance team, anderzijds ontwierp StoryMe digitale videokaarten die naar de doelgroep gestuurd zullen worden per post. De impact van deze combinatie is al meerdere malen bewezen in vorige campagnes, waarbij gemiddeld 82% van de ontvangers ook effectief de call to action volgde om naar de website te surfen.
“Door op voorhand de doelstellingen en doelgroep van dit type communicatie goed te leren begrijpen, konden we meteen een video strategie uitwerken om in te zetten op Facebook en de website van Plan. We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van online campagnes met deze creatieve video, en de offline campagne met digitale videokaarten, echt zal scoren”, aldus Thomas Da Luz Duque, Head of Performance bij StoryMe.
Nieuwe weg voor StoryMe
StoryMe is de laatste maanden een nieuwe weg ingeslagen met senior profielen als Tone De Cooman en Thomas da Luz Duque, waardoor het team nu steeds meer high-end video content maakt zoals de video voor Plan International, alsook volledige media strategieën ontwikkelt om de juiste mensen te bereiken op de juiste kanalen.
“Het is echt een hele eer om een project zoals dit te kunnen lanceren, zeker als we het van begin tot eind, van concept tot distributie, kunnen afwerken met enkel het StoryMe team. Daar kunnen we echt trots op zijn. Ik kijk er al naar uit om samen met het Plan international Team de resultaten ervan te zien!”, voegt CEO Lorenzo Bown nog toe.
De videocampagne zal online te zien zijn vanaf december 2020, en wellicht later ook op televisie. Voor meer informatie zie planinternational.be/nl/testamenten.
https://storyme.wistia.com/medias/7yu2k9n4iu