Lorenzo Bown, voorman en oprichter van het gespecialiseerde Gentse communicatiebureau StoryMe, trok onlangs naar de WistiaFest-beurs in Boston, dé place to be voor wie de nieuwste trends in de sector wil ontdekken. Aan pittige takeaways alvast geen gebrek aldus Bown. Hij lichtte ze in een nota ook graag toe. Bown ziet acht tendensen die er toe doen.
- Authenticiteit is key. We leven in een wereld die alsmaar digitaler wordt. Video ontpopt zich als dé manier bij uitstek om toch een directe communicatielijn met mensen in stand te houden. Neem nu zo’n typisch “bedankt voor je bestelling”-mailtje. Je zou even goed een kort filmpje kunnen sturen. Of een nieuwe werknemer die een videoboodschap krijgt van de ceo. Goed idee. Het is persoonlijk, het is authentiek en het heeft een sterke impact.
- Video’s maken wordt makkelijker dan ooit. Ook video’s die er heel duur uit zien kunnen gerust voor een prikje gemaakt zijn. Met software als Soapbox heb je geen volledige filmcrew of dure uitrusting meer nodig. Je maakt je video’s gewoon op je eigen laptop. Stop dus maar met die saaie e-mail teksten en schakel over op video e-mails.
- Artificial Intelligence (AI) is meer dan ooit een stuwende kracht. Zo zullen webshops niet langer keywords moeten toevoegen aan hun productbeschrijvingen. Van zodra de video online staat, kan AI de tekst transcriberen aan de hand van stemherkenning, en is de tekst vindbaar voor zoekmachines.
- Distributie op zijn kop, vanaf nu is het ‘channel first’. Je wil je video’s delen? Door de overvloed aan distributiekanalen wordt het alsmaar belangrijker om je kanaal te aligneren met het doel van je video’s. Op basis daarvan kan je dan het format en de boodschap aanpassen voor elk kanaal. Op Facebook, bijvoorbeeld, kijkt 90 procent van alle gebruikers mobiel. Daarom is een verticaal beeld dus beter dan een horizontaal. Facebook staat trouwens met stip op één als het op videoconsumptie aankomt.
- Ontwikkel je content in-house, en zoek dan pas de expert. Niet zo lang geleden werden designer jobs lustig geoutsourcet. Maar vandaag zien we ze vaker in-house. Hetzelfde fenomeen vindt nu plaats met video. Nieuwe functietitels als Chief Video Officer of in-house videospecialist duiken her en der op. Toch kloppen de meeste bedrijven aan bij agency’s wanneer projecten complexer worden. Mijn advies: begin in-house met je eigen videocontent voor een-op-een communicatie. Overweeg dan pas een samenwerking met een video marketing agency.
- Video op elk departement. Je kan video gebruiken in allerlei afdelingen: customer support, HR, legal, en noem maar op. Het is veelzijdig, informatief, authentiek en persoonlijk. Dankzij video krijg je ook extra feedback, omdat je als afzender kan zien welke (stukken) van je video’s het meeste aanspreken bij je doelpubliek.
- Met video haal je de hoogste engagement- en conversieratio’s.
- Alsmaar meer integraties met video. In marketing en CRM zien we continu nieuwe videotoepassingen, en die zijn niet beperkt tot het communiceren met bestaande klanten. Marketing automation biedt heel wat waardevolle tools om nieuwe leads te genereren en te kwalificeren, en om klanten te begeleiden doorheen het beslissings- en koopproces. Je moét video gewoonweg integreren in je marketingplan.