GENT – De Belgische video agency StoryMe kiest na vijf jaar voor een nieuwe investeerder. Samen beginnen ze aan de laatste rechte lijn naar een schaalbaar business model om hun succesverhaal te kopiëren naar het buitenland.
In 2013 ontstond StoryMe als ambitieuze start-up met een duidelijke missie: complexe onderwerpen eenvoudig uitleggen met animatievideo’s. Vijf jaar later is niet alleen hun aanbod, maar ook hun bedrijf exponentieel gegroeid in België en zijn de eerste stappen gezet in het buitenland. De initiële groei was deels te danken aan de eerste partners die van meet af aan geloofden in het concept, het team en de markt. Na vijf jaar is het bedrijf echter klaar voor de volgende fase, waarbij internationalisering op de eerste plaats staat.
Nieuwe fase, nieuwe investeerder
Om hun ambitieuze internationalisering waar te maken, koos StoryMe nu voor een nieuwe start met de externe investeerder Jerôme Lhoist. Als ondernemer heeft hij dezelfde ambitie om de snelle expansie van StoryMe in België opnieuw waar te maken in het buitenland.
Jerôme Lhoist: “Ik geloof enorm in de toekomst van video en in de shift die het team gemaakt heeft naar videostrategie. Ook de combinatie van de unieke StoryMe start-upcultuur en mijn analytische achtergrond als ondernemer leken ons meteen een goede match.”
Als nieuwe partner zal Lhoist helpen om de gemaakte investeringen te financieren en de nodige slagkracht bieden om StoryMe uit te bouwen tot een succesvolle internationale scale-up.
Uniek business model in een groeiende videomarkt
Bedrijven snappen de kracht van video, en ook bij StoryMe merken ze dat de vraag naar video blijft groeien. Hun klanten bleven echter vragen naar meer: ze hadden niet alleen video’s nodig, maar ook een sterk plan om deze video’s op het juiste moment en het juiste kanaal aan de juiste doelgroep te tonen. Op die vraag speelt StoryMe in met een strategisch team en nieuwe producten.
“We zijn een jaar geleden overgestapt van louter videoproductie naar professionele begeleiding van bedrijven om video strategisch in te zetten doorheen alle processen, waarbij onze videostrategen een plan op maat maken, de video’s produceren én slim verspreiden om de juiste mensen te bereiken”, zegt Lorenzo Bown, Founder en CEO van StoryMe.
Een van die nieuwe producten die StoryMe dit jaar ontwikkeld heeft, is de allereerste Videostrategie-bot ter wereld. Deze slimme bot stelt bedrijven een aantal vragen over hun sector, doelstellingen en doelpubliek, en berekent dan automatisch de videotypes die zij nodig hebben. Momenteel werkt het bedrijf ook aan mass personalization. Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk om vanuit één video duizenden gepersonaliseerde variaties te maken op basis van het profiel van de kijker. In de nieuwe fase van het bedrijf, zal StoryMe ook als enige video agency in België nauw samenwerken met Google dankzij een strategisch partnership dat de twee eerder dit jaar ondertekenden.
Buitenlandse expansie
Dankzij de nieuwe samenwerking met Lhoist, kan StoryMe zich dit jaar opnieuw concentreren op hun internationale uitbreiding. Ook in Londen, waar de start-up intussen al anderhalf jaar actief is, zit video in de lift. Er is steeds meer vraag naar zowel videoproductie als videostrategie, dus als eerste stap zal het huidige team van 3 werknemers daar zeker nog versterkt worden. Daarnaast verkende StoryMe ook al de Nederlandse markt, waar binnenkort een dedicated team actief zal zijn.
“Verdere marktanalyses moeten uitwijzen wat onze volgende bestemmingen zullen zijn. Dat kan gaan van de Verenigde Staten, tot Scandinavië of de Oost-Europese landen. We denken aan deze landen omdat we van daaruit ook al aanvragen krijgen, maar niets is zeker, en dat maakt het net zo interessant”, Aldus Bown.