Vlak voor Covid19 beleefde Aluvision op de EuroShop-beurs, de hoogmis voor standen en evenementen, een piek met een verwachte omzetgroei van 30%. Een week daarna viel alles stil, nu al anderhalf jaar lang. Ann Vancoillie en Dirk Deleu, de oprichters van Aluvision, maakten van de crisis gebruik om met hun R&D-team een nieuwe productlijn uit te werken, genaamd ‘Puro’, leefunits voor in de tuin.
Ann Vancoillie: “Wij hebben de vrijgekomen tijd gebruikt om onze ingenieurs een nieuwe uitdaging te geven, namelijk de principes van onze hoogstaande modulaire systemen die in de standenbouw en events worden gebruikt, toe te passen op de vrijetijdssector. Zo hebben we van 2020, ons lastigste jaar ooit, het meest innovatieve jaar ooit gemaakt.”
Inspelen op staycation-trend
Gezien Covid19 iedereen heeft verplicht om zijn vakantie veel meer thuis door te brengen, worden er ook veel meer middelen besteed aan het opwaarderen van de tuin. Mede-oprichter Dirk Deleu: “Sommige mensen plaatsen een zwembad, anderen zijn op zoek naar een plek waar ze in alle rust kunnen relaxen of kunnen werken. Niet van achter een bureau binnen, maar buiten in de natuur.” De leefunits (ook wel cabana’s genoemd) zijn duurzaam, mooi van design, feel & look en zijn in een paar uur opgebouwd. Bovendien kunnen ze op maat worden gemaakt met veel opties zoals bv ingebouwde LED-verlichting en mobiele invulpanelen,…
Nieuwe CEO moet innovatie-proces versnellen
Eigenaars Vancoillie en Deleu, die van hun familiebedrijf Aluvision in nog geen 20 jaar tijd de wereldwijde marktleider hebben gemaakt van modulaire systemen voor de standenbouw en eventsector, hebben nu met Peter Desmet voor het eerst een externe CEO aangesteld. Ann Vancoillie: “Wij hebben gemerkt en beseft dat we veel meer waarde voor het bedrijf kunnen creëren als we onze handen en geest vrij hebben, en zodoende extra tijd kunnen steken in het ondernemen en innoveren. Zo hebben we op amper één jaar tijd met Puro een nieuwe productlijn op de markt gezet die een volledig nieuwe consument aanspreekt. Dit besef heeft ons ertoe gebracht om een externe CEO te zoeken.”
Met Peter Desmet heeft Aluvision een doorwinterde manager aan boord gehaald. Peter Desmet: “Ik neem de algemene leiding van dit prachtig bedrijf op mij, terwijl Ann en Dirk de strategische koers verder kunnen uitzetten. Op die manier kunnen we samen veel sneller inspelen op nieuwe trends en veranderende markttendenzen. Deze manier van werken zal ons toelaten om te accelereren en ons wereldwijde marktleiderschap verder te bestendigen.”
Desmet heeft zijn sporen als general manager verdiend bij ondermeer Beaulieu International Group, Vandermaliere en Renson. Hij heeft ook een jarenlange internationale ervaring achter de rug.